2011-07-17

17 - Blödning

Helvete, jag blöder igen.

Den förra blödningen kom i vecka 14 och försvann efter en dag. Det var inget färskt blod och relativt lite så jag kontaktade inte mvc. Jag hade föreliggande modekaka (placenta praevia) i min förra graviditet vilket innebar att jag fick åka in till gynakuten (och så småningom förlossningen) flera gånger och blev även inlagd för övervakning.

Jag blödde ganska rikligt så fort jag ansträngt mig så till slut blev jag sjukskriven och mer eller mindre sängliggandes de sista 4-5 månaderna av graviditeten.

Ansträngningarna kunde variera från att jag burit något tungt till att jag bara suttit framför datorn. Det varierade med andra ord rejält. Såhär i efterhand förstår jag inte hur jag stod ut med att inte kunna göra nånting överhuvudtaget men då gick tiden ändå fort.

Läste nånstans att risken att få föreliggande moderkaka ökade om man tidigare haft det. Lite konstigt när det inte är genetiskt.

Ultraljud är bokat till nästnästa vecka och jag hoppas att blödningen stannar av åtminstone tills dess så att jag kan andas. Vägrar tro att det här beror på annat än dagens gräsklippning och en bråkig moderkaka. Vägrar.
- vs -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!