2011-07-10

8 - Psykosomatik

"Förenklat innebär begreppet psykosomatik att kroppsliga åkommor kan ha andra orsaker än rent fysiska. Kärnan i psykosomatik är att man tror på en stark koppling mellan kropp och psyke."

Ovanstående text är lånad från www.psykosomatik.se

När jag mår mentalt dåligt tror jag att det ofta skapar ett illamående. Troligen har även min återkommande huvudvärk psykosomatisk grund.

Naturligtvis är det bra att ta reda på vad det är som gör att man mår dåligt psykiskt och om orsaken är uppenbar är det relativt lätt att lösa. När det handlar om fall av "oförklarlig" ångest är det tyvärr inte lika enkelt.

Det är frustrerande på flera sätt, främst att det då är jag själv som gör mig illa men också att illamåendet/huvudvärken är precis lika verklig och plågsam oavsett orsak.

Efter dagens sovstund mådde jag bättre men illamåendet kom tillbaks nu på kvällen. Det är förmodligen min oro över jobbet som orsakar det och inte graviditeten så jag ska minska på gnällandet. Typ.
- vs -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!