2011-08-19

77 - Levaxin & Järn

Började ta järntillskott i veckan då jag under de andra graviditeterna fått dåliga Hb-värden så jag börjar med dem för säkerhets skull. Valde Hemofer Plus (med extra folsyra).

Fick för mig att jag skulle kolla om de var kompatibla med Levaxin och det var de såklart inte.

Såhär skriver www.1177.se:

”Man ska inte ta Levaxin samtidigt som man tar mediciner mot halsbränna och sura uppstötningar, så kallade antacida, inte heller samtidigt med mediciner som innehåller järn eller kalcium. Det bör gå minst två timmar från det att man tar något av dessa läkemedel innan man tar Levaxin. Om man tar medicinerna samtidigt eller med för litet mellanrum kan effekten av Levaxin minska.”

Äter även vitaminerna ”Mitt Val kvinna” men de verkar funka med allt.

Jahapp, bara att dela upp medicineringen under dagen – inte det lättaste när jag knappt minns dem en gång per dag.
- vs -

3 kommentarer:

  1. fast det där blir ju med fel. jag äter levaxin för resten av mitt liv pga av en sköldkörtelsjukdom och jag äter medicin av och till för magkatarren och det är ju just sådan medicin mot halsbränna.
    varför ska du äta levaxin?

    SvaraRadera
  2. jaha, ja nä så ofta tar jag inte magmedicin utan det är ju morgon o kväll elle rbara en tablett om dagen
    jobbigt om man måste ta oftare dock om det motverkar varandra sådär

    SvaraRadera
  3. Haha, så lustigt, jag skrev ett inlägg och precis samma sak tidigare idag. Eller, inte just om levaxin, men om en annan medicin som också kräver att det är två timmar mellan den och järntabletterna :)

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!