2011-10-19

Frukt- eller tårtstund?

I Stockholm var sockerdebatten på dagis och skola väldigt aktuell när min dotter vid två års ålder fick sin första förskoleplats.

Jag tyckte absolut att det inte fanns någon som helst anledning till att barnen skulle få ketchup till maten, glass när något barn fyllde år eller andra livsmedel med tillsatt socker. På föräldramöten uttryckte jag tydligt mina åsikter om hur onödigt det var för småttingarna att få socker på det viset. Hur föräldrarna sedan väljer att göra hemma är en annan sak.

Efter hand släppte jag på de hysteriska anti-sockeridéer jag haft och började slappna av.

Numer är det lagom som gäller.

När lilltjejen började i förskoleklass så var det dags för barnen att ta med sig en frukt varje dag. Vi fick tydliga instruktioner om vad som var tillåtet och inte, det var frukt och inget annat än frukt som gällde.

Ett tag tilläts riskakor vilket jag inte riktigt förstår hur de slank igenom som frukt. Vår dotter ville gärna ta med sig en macka ibland men det var tvärnej.

I första klass fick barnen en lärare som var lite äldre. Det var tydligt att hon tyckte att regeln bara-frukt-noll-socker var överdriven och kom på ett sätt att göra det lite roligare för barnen. Varje barn fick en varsin dag/vecka då de fick baka något till hela klassen. Recepten samlades i en bakbok som de sedan fick med sig hem. Barnen älskade att få bjuda sina klasskompisar på godsaker, mer eller mindre nyttiga, där de tydligt visade var respektive barns föräldrar stod i sockerfrågan.

När dottern började i skolan här på landet frågade vi hennes lärare vad som gällde på fruktstunden och det var mer eller mindre fria händer. RisiFrutti, mackor, en bulle, frukt naturligtvis, kakor, you name it. Vår tjej blev jätteglad och det underlättar även för oss föräldrar som vet att hon blir så pass hungrig under bussresorna till och från skolan att en frukt inte mättar.

Däremot blev jag ganska förvånad när en av hennes klasskompisar hade med sig en tårtbit till fruktstunden, snacka om att dra det till sin spets...
- vs -

11 kommentarer:

  1. Skiljer sig väldigt från skola till skola, men jag tycker det är bra med lite valfrihet, sen är väl kakor och tårtbitar kanske att ta i. En extralott också, liselotte.202andersson@telia.com

    SvaraRadera
  2. Detta är helt klart saker jag inte ens tänkt på då vår tjej inte börjat förskolan än. Sötsaker har hon inte smakat på än så jag skulle nog inte uppskatta om hon fick tex en glass på förskolan när hon inte får det hemma. Att ha med sig en tårta var ju väldigt lustigt...
    Jag tar gärna en extralott :)
    rockbarnettavlar@hotmail.com

    SvaraRadera
  3. Tårtbit var väl lite överdrivet! ;)

    SvaraRadera
  4. Ja men gud, tårta lät ju inte speciellt bra!

    Tar gärna en extralott också :)
    vanitas@live.se

    SvaraRadera
  5. kakor och tårtbitar är väldigt lustigt.

    SvaraRadera
  6. Sött! ;)
    Tävlar igen för extralott! :D
    symirre(at)hotmail.com

    SvaraRadera
  7. En tårtbit känns ju lite väl "sockrigt" för att vara mellis..? Vad är fel på en ostmacka tex? :D

    SvaraRadera
  8. Neeeejjj!? En tårtbit är ju HELT fel helt enkelt!!!!

    SvaraRadera
  9. Svårt det där med vad som ska vara ok och inte. Självklart är det inte ok att äta tårta på fruktstunden i skolan. Men en smörgås är ju ett bra alternativ till frukt. Det kan bli långa dagar och är barnen hungriga så blir de lätt ofokuserade.

    Tar en extralott i Pierre Robert tävlingen!

    pemms66@yahoo.com

    SvaraRadera
  10. Ja, lagom är bäst! :D

    // Ida.
    i_flygare@live.se

    SvaraRadera
  11. Haha tårtbit! Det är att utnyttja tillfället till fullo :)

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!