2011-10-22

Recept på indiskt Chai & Mighty Leaf

Häromdagen fick jag en del téer från Mighty Leaf.

Imorse testade vi Bombay Chai. Såhär står det på hemsidan:

"Bombay Chai är en härlig blandning av svart te och kryddor och förflyttar dig i tanken till en äkta Indisk marknad.

Svart, kraftfullt indiskt te kombineras här i en härlig balans med peppar, apelsin, kanel, kardemumma och kryddnejlika.

Detta är en äkta chai – Indiens benämning på te. Bombay Chai smakar utsökt med varm mjölk och lite socker efter din egen smak."
Vi dricker det med mjölk, alltid standardmjölk som ger en mildhet jag tycker gör alla téer gott.

Dottern: Njae, inte gott. (Normalt dricker hon ett "vanligt" chaite och skillnaden smakmässigt är apelsinsmaken.
Mannen: Doftar väldigt gott och smakar som det doftar.

Jag: Jättegott, mjuk smak och tydlig kardemumma. I like.
____________________________________________

Första gången jag drack Chai var när en kille i London, med indiskt ursprung, kokade te till mig. Jag fick receptet och efter det var det "mitt" te. Det här var alltså flera år innan Chai blev känt och vanligt i Sverige.

Här är receptet han gav mig.

Indiskt Chai, två koppar

6 st hel kardemumma
8 st hel nejlika
1 st English Breakfast tepåse
2 dl Standardmjölk
4 dl Vatten

Koka vatten tillsammans med kryddorna i några minuter, lägg ner tepåsen och häll i mjölken. låt koka upp. Sila och häll upp i koppar. En del vill ju ha socker i sitt te och det går alldeles utmärkt även om jag brukar undvika det.

Enjoy!
- vs -

9 kommentarer:

  1. OK, men då vet jag =) Men om du har gillat på FB så är det klart du ska ha dina lotter.

    SvaraRadera
  2. Låter gott, gott med te nu när kylan kommer. En extralott, Tack. liselotte.202andersson@telia.com

    SvaraRadera
  3. Har faktiskt aldrig smakat det, även fast jag dricker te i vanliga fall :)

    SvaraRadera
  4. Låter jättegott! Ska jag nog prova :)

    SvaraRadera
  5. Låter jättegott - detta ska jag absolut prova. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  6. Låter underbart gott! Detta skall vi absolut pröva! :)

    SvaraRadera
  7. har aldrig dricka te med mjölk,det ska jag prova.

    SvaraRadera
  8. Måste testas någongång :)

    // Ida F
    i_flygare@live.se

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!