2011-11-09

Det här med fertilitet.

När jag efter mitt andra barn skulle välja nytt preventivmedel frågade min gynekolog om vi tänkt försöka få fler barn. Ja, sa jag, men inte än.

Då slänge han fram en tabell som visade hur drastiskt fertiliteten minskar med åldern. Naturligtvis finns det massor av andra orsaker till att chanserna att bli gravid minskar men det här var nytt för mig.

Jag var nyss fyllda 31 och hade en liten bebis, tanken på ett till syskon låg långt fram.

Det kändes ganska brutalt men jag är ändå glad att jag fick lära mig hur det ser ut.

När vi ville försöka få vårt tredje barn så tog det sex månader totalt. Dels pga av två missade ägglossningar (mannen var bortrest) och fyra försök som inte tog. Jag var då 35 år och från att ha haft relativt lätt för att bli gravid så började jag bry mig om ägglossning och tänkte på vad jag drack och åt för att öka chanserna. Insåg då hur snabbt och lätt man snöar in på att försöka bli gravid.

Vårt första barn blev till efter första försöket, andra barnet gick också snabbt men vi hann med ett missfall däremellan.

Tabellen ovan visar graviditetschans enligt ålder.
Den är bara en måttstock och visar genomsnittlig fertilitet för kvinnor vid god hälsa.
Khatamee and Rosenthal 2002, tabell lånad från Babycenter.se.

 Ungefär såhär ser graviditetschanserna ut per ålder:

20 år - 40%
25 år - 30%
30 år - 25-30%
35 år - 18%
40 år - 5%
45 år - 1%

Vill bara med det här inlägget ha sagt att det kan vara bra att inte planera för mycket och invänta den "rätta tiden" för att försöka få barn. Det kan vara nog så svårt ändå och rätt tid är inget vi styr över själva. Om ni har tur att få barn så blir den tiden rätt.
- vs -

3 kommentarer:

  1. Bra att du skriver om det! Det stämmer ju att fertiliteten delvis har med åldern att göra! Men du måste ändå ha haft väldigt "tur" om det tog sig så fort alla tre gångerna! :-) Jag följer programmet "Drömmen om ett barn" och det är verkligen många som kämpar länge för att bli med barn! Och vissa par som aldrig lyckas.

    Det är en gåva att få barn och jag är oerhört tacksam för att jag är gravid! :-)

    Ha en bra kväll!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. ja, det är en gåva att få bli gravid och sedan föda friska barn.

    SvaraRadera
  3. Oj, chanserna minskar ju en hel del där i mellan åldrarna. Intressant att se så i en tabell.
    Precis som Vanilla så håller jag med, det är en gåva, och jag är riktigt glad att jag är gravid nu. För första gången också. Men läskigt är det samtidigt!

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!