2011-11-06

Smultron i november

Vi den här tiden förra året hade vi 30 cm snö och ca -20 grader. Vad är det som händer?

Det knoppas här och jag oroar mig för att naturen ska bli helt förvirrad och att det inte blir några blommor, bär och annat till våren.

DN skriver "Så här års brukar det vara vinter i nästan hela Norrland, och även i delar av Svealand. Men i år blommar smultron i Umeå och flyttfåglar vägrar bege sig söderut."

Att vintern är försenad är goda nyheter för fästingarna.

"Det har varit ett gynnsamt år för fästingarna. Först var det en tidig vår då värmen kom plötsligt, och nu fortsätter den varma perioden in i november."

Men vilka goda nyheter! Kanske inga blommor och bär men fästingarna ökar, tjoho!

Här tänkte jag lägg in en bild av en fästing och googlade efter en lånebild men de var så otäcka att jag inte ville längre... Bjuder på några söta smultron istället!

- vs -

5 kommentarer:

  1. Ja naturen vet varken ut eller in verkar det som när man ser/läser nyheter från världen över, katastrofer överallt! :(

    SvaraRadera
  2. sv: Lycka till i tävlingen inne hos mig :)

    SvaraRadera
  3. Jag längtar efter den riktiga vintern!

    // Ida F
    i_flygare@live.se

    SvaraRadera
  4. Tycker du gjorde rätt i att välja en bild på smultron istället. Fästingar är då inga fina kryp inte. Dock lyckats hålla mig borta från dem och inte haft någon på över 10år.

    Sanslös "vinter" detta... vill ju ha snö. NU!

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!