2011-12-19

Ambulans bambulans...

Det som hände dagen innan bebis kom var följande:

Slemproppen gick på morgonen och orsakade någon slags panik hos mig, jag var inte alls redo för en förlossning men kände mig lugnad när jag läst en del, fått kommentarer om att proppen kunde gå flera veckor för en förlossning och lärde mig att den tydligen kan tillbakabildas och därför kände jag mig lite lugnare under dagen.

Vid lunchtid började jag se dåligt. Jag fick en vit fläck för högra ögat och efter ett tag fick jag som ett halvt kalejdoskop som blinkade för båda ögonen. De här "kristallerna" gjorde att jag tappade djupseendet och jag det var väldigt förvirrande.

Samma sak hände en vecka tidigare men när det gått över så tänkte jag inte mer på det.

När synrubbningen gett med sig, efter kanske 20 minuter så började min vänstra arm domna bort, det gick ner i handen och sen domnade läpparna och tills slut tungan. Då tänkte jag att det kanske var bra att ringa 1177 och kolla läget.

Efter att ha pratat med tre sjuksköterskor och ambulanspersonal ville de komma och hämta upp mig. Domningarna släppte efterhand, tungan var fortfarande något stickig efter trekvart men de andra symtomen avtog.

Då vi bor två timmar från närmaste sjukhus så tror jag att ambulansutryckningar görs lite oftare än när man bor närmare och det försökte jag komma ihåg. Hela upplevelsen att spännas fast och kopplas till diverse maskiner var ju stressande i sig.

Jag somnade iallafall till på vägen till sjukhuset och när jag kom fram tog de en CTG-kurva, urinprov och ytterligare blodtryck.

Det var två saker de misstänkte, antingen att det var en TIA eller havandeskapsförgiftning. Mina värden var jättebra och visade inte på varken det ena eller det andra så då var det inget mer med det.

Jag fick ingen direkt förklaring till vad som hänt men en barnmorska sa att det ibland kan bli så när man är gravid. Kroppen utsätts för tryck och andra påfrestningar helt enkelt.

Till slut fick min man komma och hämta mig och jag bestämde att jag inte skulle komma tillbaka till förlossningen förrän kanske tre veckor senare.

Ja, just det, morgonen efter var vi tillbaks for the real deal...
- vs -

3 kommentarer:

  1. jag fick höra när jag var gravid occh fick komplikationer att det är någon nerv som sitter i ryggen som kan klämmas åt och ge problem, jag själv fick halvsidig ansiktförlamning till följd av detta (eftersom trycket hos mig inte gick bort på ett bra tag) men om trycket släpper så släpper ju symptomen snabbare :)

    Men det är läskigt när det väl händer, skönt att dom tog väl hand om dig :)

    SvaraRadera
  2. men usch va läskigt! skönt att det gick bra tillslut iaf å att ni har er mini å myser..

    SvaraRadera
  3. Pappan Anders2011-12-19 18:37

    Tur de gick som de gick iallafall :-) Liten gör Victory tecknet på profil bilden.
    Ha De!

    anderslukas@hotmail.com

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!