2012-03-28

Det här med svenska språket

Jag undrar varför så många särskriver hela tiden? Det är som att folk är rädda för att sätta ihop fel ord att de hellre särskriver, liksom för säkerhets skull.

Jag är lite orolig över att det svenska skriftspråket är på väg att dö ut, talspråket tar över även i skriven form och det ser inte bra ut. Jag menar inte att allt måste vara exakt enligt grammatikens regler men vi kan väl göra vårt bästa?

Nu är vi supermånga bloggare, twittrare, sms:are mfl som skriver överallt och vi har alla rätten att välja stavning, grammatik och annat men hur kommer våra barn skriva? De som växer upp med gemene man som skriftliga förebilder?
Haha kanske inte världens bästa exempel...
 Jag är absolut ingen språkexpert men jag försöker skriva så korrekt jag kan.

Läste exempelvis "det var skit bra" i en blogg. Vad menas, var det skit eller bra? Kom igen, våga skriva ihop ord!

Samma sak när det gäller de och dem. Väljer man att skriva dem istället för de för säkerhets skull? Mitt tips är att om du är osäker välj att skriva dom istället. Det är visserligen talspråk men hellre det än ett de/dem på fel ställe. 

Mina barn hittar ofta på egna ord för att beskriva saker eller händelser, det tycker jag är roligt och jag uppskattar både deras fantasi och påhittighet. Däremot försöker jag på ett mjukt sätt se till att de säger exempelvis han/honom på rätt ställe och böjer ord så som det ska vara.

Jag gör igen stor sak av det för jag har hela tiden tänkt att de kommer att säga rätt så småningom men nu har jag börjat tvivla. Om svenskan är på väg bort, vem kommer då prata "rätt"?

Dialektala ord och uttryck är charmiga, nya ord är intressanta men jag vill för den sakens skull inte att det svenska språket ska försvinna.
- vs -

5 kommentarer:

  1. särskrivning är inte det enda felet på den bilden ^^ det heter "de är skitbra". Har man problem att veta när vilket ska användas kan man tänka såhär:

    passar "vi" in så är det "de"

    passar "oss" in så är det "dem"

    Vi är skitbra = DE är skitbra

    Ingen vill bjuda oss på festen = Ingen vill bjuda DEM på festen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet, det var därför jag skrev så. :)

      Bra tips!

      //Anna

      Radera
  2. Jag håller med dig! Har okcså väldigt svårt för särskrivning och kan inte låta bli att störa mig på det varje gång jag ser sånt :(

    Att det ska vara så svårt?

    Sov gott!

    SvaraRadera
  3. Det bästa du kan göra är att läsa för dina barn och få dem intresserade av att läsa. Då kommer språket som en bonus på lönekontot :)

    SvaraRadera
  4. Visst är det irriterande med hur språket har ändrats. Tyvärr märker jag själv att jag blir osäker ibland (fast inte när det gäller särskrivning och de/dem ;-)). Förut var man helt säker på hur saker och ting stavades men med tiden har språket urvattnats och jag märker ibland att jag själv omedvetet har slarvat. Trist men sant.

    Kram

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!