2012-04-24

Svenska Barnvisor - recension

En nyhet från bokförlaget Max Ström är den interaktiva boken Svenska Barnvisor av musikern Tina Ahlin. Vi har läst den och här är vår recension.

"Den svenska barnviseskatten är en rik källa till glädje. Men även om man minns en visa är det inte alltid man kommer ihåg hela texten - och hur var det nu melodin gick? Lösningen finns i denna spelande bok med illustrationer av Jessica Kurki.

I boken har musikern Tina Ahlin samlat 50 klassiska barnvisor och spelat melodierna på piano.


Här finns alltså inte enbart texter och noter utan också musiken - ljudmodulen spelar upp melodierna och ibland med ackompanjerande munspel till pianot.

Alltså en helt unik sångbok där du kan lyssna på visorna och samtidigt sjunga med. Så välkommen in i barnvisans förtrollade värld. Låt dig inspireras att sjunga tillsammans med hela familjen! Tryck på knappen och sjung!"

Det är främst Mellan (5 år) som förälskat sig i boken. Hans favoritvisa är numer Videvisan, det är hans alldeles egna vaggvisa och han lägger boken i sängen och trycker själv in nummer 43 två gånger innan han somnar. Det är så rart!

Vi har ännu inte använt den som man "ska", alltså sjungit till musiken, det har inte varit intressant för Mellan. Han vill bara lyssna och sätta minneslappar på de sidor vars melodier han tycker om.

Boken innehåller 50 visor, de flesta känner jag igen men några är nya för mig. Den är fint illustrerad av Jessica Kurki och visorna är som sagt utvalda och spelade av Tina Ahlin.

Ljudet är inte det bästa, pianospelet låter lite torrt men barnen har inte reagerat på det och det är för min del huvudsaken. För mig som är totalt omusikalisk är det tacksamt att kunna trycka på ett par knappar för att visa en melodi istället för att försöka nynna något som låter helt annorlunda när det kommer ut än i mitt huvud. Det blir tydligare för barnen...

Man väljer visor genom att trycka upp eller ner med pilarna och det trodde jag skulle bli lite krångligt men det har istället visat sig vara ett bra sätt att öva räkning.

Boken är en toppenidé.

Max Ström gav tidigare ut boken Vilda djur med samma upplägg men där man får läsa om 100 olika djur och kan lyssna på deras läten. --->

Vilda djur fick barnen i julklapp och gav även en 8-årig kusin en likadan. 8-åringen läser och lyssnar på boken dagligen medan mina barn är mer sporadiskt intresserad av den.

Jag är väldigt glad att vi har båda böckerna för jag tror att de kommer vara källor till både kunskap och glädje en lång tid framöver.

Svenska Barnvisor rekommenderas varmt!

Finns att köpa bland annat hos Adlibris, Cdon och Bokus.

- vs -

1 kommentar:

  1. Hej, just nu har jag tävlingar igång på min blogg!

    Hemlig vara ifrån mykidoo: http://eemijji.blogg.se/2012/april/tavling-2-vinn-hemligt-plagg-vart-250-if.html#comment
    kilkudde: http://eemijji.blogg.se/2012/april/tavling-3-vinn-en-kilkudde-ifran-4mom-2.html#comment
    & En valfritt kramdjur : http://eemijji.blogg.se/2012/april/tavling-4-vinn-ett-kramdjur-ifran-kramdjur.html#comment

    Skulle vara superkul om du ville delta i någon av tävlingarna!

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!