2012-05-04

Förpubertal hudvård?

Hudvårdsexperten Karin på Art Clinic har återigen fått besvara en fråga, tusen tack! Jag lägger ut det här då det säkerligen är fler som vill ha informationen.

Kom ihåg att om ni har andra hudvårdsrelaterade frågor får ni gärna skicka dem till vittellersvart@gmail.com så skriver jag ett inlägg när jag har ett svar.

_____________

Fråga:

- Min 9-åriga dotter har börjat få finnar och små plitor och hon tycker att det är ofräscht. Hur kan hon på bästa sätt sköta sin förpubertala hy? Kan man förebygga och påverka hur den kommer se ut i tonåren?

_____________

Svar:

När det kommer till barn så är det i den ålder som ovan nämns oftast hormonellt. Detta är något som man inte ska göra något åt i den unga ålder utan låta vara. Inte heller ska man göra barn uppmärksamma på dessa hudåkommor utan som förälder bara observera och vänta.

Men att hjälpa huden som organ att normalisera sig är bara bra. Något man kan tänka på som påverkar barn är att de inte tvättar sig med tvål för ofta utan bara när det är nödvändigt. Alltså när man är smutsig.

Man behöver exempelvis inte tvätta sig på morgonen, det gäller även vuxna.

Duscha inte för ofta utan kanske några dagar i veckan och då använda skonsamma schampon och duschmedel.

Om huden känns torr så använd en ren olja som är skonsam för huden. Jag rekommenderar Soothing massage oil från Snowberry. Det renaste jag kan tänka mig, och något min egen dotter har på sin söndersugna tumme varje dag, då den är så skonsam så jag som förälder inte behöver oroa mig för vad hon får i munnen.

Att använda olja som barn kommer göra att huden får det den behöver mest och det är fett. Både i kost och på huden fungerar detta som den bästa mjukgörare och gör att huden inte blir yttorr.

Om yttorheten minimeras kommer hudens porer kunna hålla sig öppna och göra att det som ska ut via porerna kommer upp och inte stannar i underhuden som så nu upplevs.
______________

Karin W Siverbo
Ansvarig Art Clinic Hud / Snowberry Norden.


- vs -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!