2012-05-07

MAC Kid Barnkniv - testat!

Vi har testat den barnanpassade kniven MAC Kid och här är vår utvärdering.

"Barnkniven har en mycket funktionell design.

Knivbladets bakkant är patenterat och skapar ett skydd så att fingrarna inte glider ner under kniven.

Spetsen är rundad för att undvika att man skär sig och den målade linjen på knivbladets nedkant visar var kniven är vass.

Handtaget är glidskyddat för små händer. Det är även högt nog för att undvika att knogarna slår i skärbrädan." 

Barnen tycker att det är toppen att de fått en egen kniv. Tidigare har de fått använda våra kockknivar men jag har alltid varit väldigt orolig för att de ska skära sig. Självklart är jag försiktig och håller uppsikt även nu men riskerna är åtminstone mindre.

Då barnen fått ett så stort och vuxet ansvar som en egen kockkniv innebär verkar det som att de vuxit med uppgiften. De förstår att det är stort och använder kniven med respekt.
Handtaget ger ett bra grepp, den rundade spetsen minimerar att de råkar sticka sig och glidskyddet verkar fungera väl.

Vi har ännu inte behövt slipa eggen trots flera veckors flitig användning. Den är oerhört skarp och det är så mycket bättre än att vänja barnen vid att sitta och karva med en slö matkniv. På det här viset får de lära sig tidigt att hantera en ordentlig knivskärpa.

Skillnaderna mellan MAC Kid och vanliga knivar är så pass uppenbara att barnen själva förstår vilka de är.

Det enda jag har att anmärka är att mitt vänsterhänta barn inte ser den vita linjen när han använder den eftersom den bara finns på den ena, och i hans fall den felaktiga, sidan.

Och möjligtvis kan jag klaga lite på att det är en barnkniv, lite längre bara så skulle den vara bara min...

Slutsatsen är att kniven är en klar favorit, inte bara för barnen utan även för deras mamma som inte kan låta bli att använda den igen och igen och igen...

MAC Kid rekommenderas helhjärtat av både mig och mina barn!

Hittar en butik nära er här eller köp den på nätet hos exempelvis Tretti.se eller NewHome.se
recension - vs -

4 kommentarer:

  1. Vilken ålder på barn passar den för?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror ju på barnet men generellt skulle jag säga från fyra år.

      Min 5-åring använder den och så gör även jag, det är en toppenkniv. :)

      //Anna

      Radera
  2. Hej, jätteroligt att sen att barnknivar fungerar så pass bra för dig,
    har själv en barnkniv till min lilla son, som är nu 2,5år gammal, har bara gjort bra
    erfarenheter med den.

    SvaraRadera
  3. Vi handlade våra barnknivar av märket MAC Kid hos Köksmästaren.com precis som ni gjort testet på och är supernöjda med barnkivarna! Bra hemsida annars och kul att ni gör olika tester!

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!