2012-05-24

Stygga mygga & kloka flicka!

Våren är här och jag är så glad! Det är skönt när något man längtat efter länge äntligen dyker upp.

Årets första mygga kom på (ovälkommet) besök. Jag applåderade dess ankomst och, hoppsan, där gungade hon in mitt i applåden. Så går det för myggor i min närhet.
Hon kom. Hon såg. Hon dog.
Annars är jag väldigt mesig när det kommer till insekter. De enda som får ska dödas är myggor och fästingar, andra småkryp bärs försiktigt iväg om de råkat komma fel.

Samtidigt som jag skriver om insekterna inser jag att det är lögn. Spyflugorna som fyller köket i sommarstugan får inte heller leva. Blomflugorna dör också hemma hos oss.

Igår kväll hade vi tjejkväll här hemma. Jag och mina döttrar. Det är så kul att umgås med Stor, hon säger så kloka saker att jag nästan spricker av stolthet.

Hennes kompis ringde och var jätteledsen efter att hon och hennes mamma bråkat. Kompisen hade "rymt" hemifrån och ringde till Stor för att får stöd och råd. Som förälder ville jag ju bara att kompisen skulle cykla hem igen så gissa om jag blir glad när jag hör min dotter säga:

"Det är nog bäst att du åker hem för din mamma är säkert jätteorolig nu. Mammor säger dumma saker när dom är arga och hon vill nog bara att du kommer hem" osv.

Men hallå, tjejen är bara nio år. Jag och min man måste ha gjort många rätt för att få en så klok tjej.

Angående vårvärmen så skulle det vara än bättre att njuta av den om den här dryga förkylningen ville släppa taget istället för att krypa ner i lungorna och irritera. Nåväl, imorgon är den säkert borta tänker optimisten.
- vs -

3 kommentarer:

  1. Gillar detta inlägg massor!
    Slaktade en spindel idag (stor som en snusdosa! verkligen! brr!) och kände mig hemsk - inte för spindelns skull, men för att min dotter blev väääldigt fundersam.... "Vad hände med spindeln mamma?"

    :-)

    SvaraRadera
  2. Klok dotter du har!
    Inte undra på att du är stolt :)

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!