2012-06-30

Choklad on my mind

Välkommen till LCHF-bloggen.

Nej, det är inte min mening, det här kommer med all säkerhet fortsätta vara en väder- och gnällblogg.

Men, jag försöker förstå hela grejen med den här dieten och det  bästa sättet för mig att få in det i huvudet är att först läsa och sen skriva, därför utnyttjar jag bloggen till detta. Please bare with me.

Jag har nu hållit en lchfdiet i sex dagar, undantaget ett litet glas saft(!) och några kanderade mandlar som råkade trilla ner i påsen när jag köpte lösviktsnötter.

Inser att jag tycker att det är roligt att komma på olika produkter som jag nu SKA äta, sådant jag tidigare undvikit på grund av dess fetthalt. Jag letar recept baserade på kokos- och mandelmjöl, planerar och funderar på vad jag ska äta till frukost nästa dag. Det är säkerligen nyhetens behag, eftersom, har jag förstått av er andra som testar/t det här, att man tröttnar på dieten efter ett tag.

Skillanderna jag märkt är främst att jag blir mätt och håller mig ohungrig länge. De första dagarnas fysiska omställningsbesvär i form av huvudvärk och yrsel har lättat men sötsuget kvarstår.

Däremot har jag idag en mage som ser ut att vara i sjätte månaden, den som annars brukar se ut att vara i fjärde. Det gör mig både nedstämd och förtvivlad. Visst förstod jag att inget synbart skulle ändras och kilona rasa av mig den första veckan men det här är ju totalt motsatt effekt.

Det får mig att oroa mig över att jag spenderat knappt en vecka med att äta fett som enbart staplas på de kilon jag gärna vill bli av med. Kan det vara så?
Det är en jämn plåga att låta bli sötsaker. Jag tänker löjligt ofta på vad jag skulle proppa i mig om jag åt som vanligt. Speciellt nu när jag befinner mig i civilisationen där matbutikerna har alla de läckra nyheter jag läst om och fantiserat om att testa under sommaren. Nya Ben & Jerry, Häagen-Dazs, kakor, bakelser, desserter, choklad...

Aaaaargh, det vattnas i munnen på mig och får mig att undra varför jag utsätter mig för det här?

Svaret är enkelt. Jag trivs inte med min kropp som den ser ut och mår idag och just nu verkar det här vara det bästa sättet för mig att göra något åt det. Måste hålla ut ett tag till. Måste sluta tänka på choklad.
- vs -

3 kommentarer:

  1. Lycka till!

    Följer dig med spänning, nån gång under nästa år är det min tur (Eller otur!) att ta tag i vikten... Tänker mig gi eller viktväktarna. Men det får vi se då!
    Funkar lchf för dig framöver så åker det med på listan :-)

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Förstår att det måste vara jätte tufft. Håller tummarna för att du fixar det och att du når ditt mål

    SvaraRadera
  3. Håll ut kvinna!
    Ska knattra ihop ett mejl till dig senare.

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!