2012-06-02

Det här med dofter...

Jag är doftkänslig. Inte känslig i dess allergiska betydelse men jag mår dåligt av starka dofter och, visst, av illaluktande dofter.

Självklart är det skillnad om det är en doft jag tycker om, den är lättare att "tolerera" än en jag ogillar. Men som regel vill jag att en doft ska förnimmas, inte lukta.

Mina favoritblommor är vita liljor, jag älskar att ha dem hemma men när de slår ut helt och fullt kan jag inte ha dem inne längre. Det är en doft jag älskar men den blir så påfrestande stark att det inte spelar någon som helst roll att det är en favoritdoft. Jag upplever den då som frän och stickande.
Jag älskar dofter, missförstå mig inte, men på rätt nivå.

En parfym ska anas när jag kommer nära dig. Den ska kittla mina sinnen när vi kramas. Den får gärna vara ditt signum, den doft som automatiskt får mig att tänka på dig.

Jag vill inte känna din parfym på flera meters avstånd, den ska inte fylla ett rum och dröja sig kvar när du lämnat det.

Jag kan bli förbannad på folk som överparfymerar sig. Inte bara för att det stör mig personligen utan även för att de så tydligt struntar i allergiker som inte kan vistas där de befinner sig. 

På samma sätt blir jag arg på rökare som tar sig rätten att förgifta luften, min luft. Mina barns luft.

Sedan jag för drygt tio år sedan la ner rökningen har jag blivit en typisk före-detta-rökare som demonstrativt viftar bort rök när någon röker i min närhet, som hojtar "du tappade nåt" när en rökare fimpar sin cigarett på marken.

Rätt så jobbig med andra ord.
Förstår inte heller hur de som mer eller mindre verkar dränka sig i parfym kan andas ordentligt? När varje inandning fylls av en massa artificiella molekyler? Kanske har de fel på luktsinnet och helt enkelt inte känner att det är för mycket. Som ni märker så är det här något jag irriterar mig på ganska mycket...

Vi gillar alla olika typer av dofter. Jag föredrar de milda, lite dovare sorterna som vanilj, kokos och musk. Tydliga och klara men ändå mjuka. Samtdidigt uppskattar jag klassiska parfymer som kan upplevas som starka men återigen så räcker det ju med en liten dust för att man ska känna den.

Vad jag vill ha sagt är; parfymera (och rök) bäst du vill men respektera att vi andra vill välja själva vad vi andas in.
- vs -

2 kommentarer:

  1. Väl skrivet!
    Kan inte annat än hålla med!
    Idag fattar jag inte hur jag kunde röka... Är så glad att jag slutade förpesta andras luft!
    Och blir irriterad på de som röker i hissen vi måste åka när vi ska till lekplatsen med barnvagn. Allvarligt. Röka i en hiss?? Hur tänker man?

    SvaraRadera
  2. Jättebra skrivet!
    Håller helt och hållet med dig. word.

    Kram, Anneli

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!