2012-06-08

Det pratas om LCHF...

LCHF-dieten sprider sig som en löpeld i byn. Min man har hoppat på och jag är lite sugen på att prova själv.

Efter att ha fått en del föreläsningar om dieten kan jag hålla med om att upplägget låter vettigt. Att ge kroppen ordentligt med protein och fett, undvika snabba kolhydrater och låta kroppen bränna fettet istället för att lagra det.
LCHF (Low Carb, High Fat) är precis som namnet säger – en kost som bygger på ett lågt intag av kolhydrater och ett högt intag av fett.

Genom att äta på det sättet håller sig blodsockret på en låg och jämn nivå och din kropp får möjlighet att börja bränna fett. När kroppen använder fettet i fettcellerna som energi blir vi mindre hungriga eftersom energin redan finns i lagrad i kroppen, klar att använda. Många LCHFare bekräftar just detta – när kroppen inte längre är sockerdriven försvinner ”vrålhungern” och känslan av att ”man bara måste stoppa i sig något”.

Grunderna i LCHF är enkla. Undvik socker och stärkelserik mat som exempelvis bröd, pasta, ris och potatis. Ät dig i stället mätt på kött, fisk, ägg, ovanjordsgrönsaker och naturligt fett (exempelvis smör).

När jag först hörde talas om den tänkte jag direkt att det skulle vara något min man skulle gilla. Nu tycker inte jag att han behöver gå ner i vikt men han vill tillbaks till sin trivselvikt. LCHF upplever jag, med risk för att låta fördomsfull, som en relativt manlig diet.

Jag ser framför mig grottmänniskorna, mannen som the hunter - kvinna som the gatherer och det är väl lite av det som LCHF grundar sig på. Människans grundläggande kosthållning, den evolutionära dieten.

Det jag hört av andra som LCHF:at i några månaders tid är att de, förutom viktnedgången, förbättrat sin hälsa. De nämner ryggvärk som avtagit, matsmältningsbesvär och återkommande huvudvärk som helt försvunnit. Det är spännande att höra det från "riktiga människor" och inte läsa om det i en tidning då det ju självklart ger mer tyngd för mig personligen.

Men eftersom jag är en person som gladeligen skulle leva enbart på bröd i alla dess former, mackor, bullar, pizza osv är det inte den optimala dieten för mig.
Jag hoppar gärna på, älskar kött och feta såser men eftersom jag inte har någon lust att sluta med varken bröd, glass eller choklad innebär det att jag enbart ökar på min nuvarande mathållning med fett.

HCHF (High Carb, High Fat) undrar vad jag vinner på det upplägget förutom en massa extrakilon?
- vs -
Källa: lchf.se

3 kommentarer:

  1. Det finns både LCHF-choklad och LCHF-glass :) Säljs bland annat på ICA Maxi ;)

    SvaraRadera
  2. Jag kan verkligen rekommendera den! :) Eller köra GI som är lite "mildare", men man tappar snabbt kilon och märker verkligen resultat snabbt vilket är kul!

    Kram

    SvaraRadera
  3. haha !!! jag skulle lätt kunna hålla mig från bröd och pasta - men smågodis, nä där är det stopp !!! ;)
    Kram

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!