2012-06-27

Gräs & huvudvärk

Solen har förbarmat sig över oss idag, även vinden har varit vänlig nog att blåsa milt så det mesta av gräset är nu klippt. Det innebär också att mycket av det klippta gräset hamnar överallt. I jackfickor, i Litens blöja, i kylen med mera. Det är sommarhärligt och jag klagar inte.

Paradiskänslan kvarstår men jag det blir tydligt hur äta choklad, mackor och fikabröd-fokuserade vistelserna här är. När jag nu väljer att undvika dem.

Är nu inne på dag tre med LCHF och jag tycker att det går bra. Idag har jag dock haft huvudvärk och varit lite yrslig. Läste lite på Kostdoktorn och hittade följande om omställningsbesvär:

Vanligt under första dagarna:
  • Huvudvärk
  • Trötthet
  • Yrsel
  • Lättare hjärtklappning
  • Irritabilitet
Det går snart över av sig själv när kroppen anpassar sig och din fettförbränning ökar. Besvären kan delvis undvikas med extra vätska och salt under första veckan. Ett bra sätt kan vara att dricka några extra glas vatten om dagen och salta lite mer på maten.

Skälet är antagligen att kolhydratrik mat kan binda vätska i kroppen och göra dig mer svullen. När du slutar med den maten tappar du överskottsvätska via njurarna. Det ger ibland vätske- och saltbrist första veckan innan kroppen hunnit vänja sig, vilket kan ge huvudvärk, yrsel med mera.

Vet att jag haft samma "besvär" när jag haft godisuppehåll tidigare så jag är inte förvånad. Det brukar ta en vecka innan det värsta sockersuget släppt taget och jag slutar fantisera om chokladbollar och praliner. Fyra dagar till...
- vs -

1 kommentar:

  1. You go girl! Kämpa på :)
    Det kommer nog gå bättre och bättre o lättare för varje dag som går!

    Kram, Anneli

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!