2012-06-20

I någon annans kök

Blir jag nästintill handlingsförlamad, tappar min organisationsförmåga och blir klantig. Det spelar mindre roll vem köket tillhör även om jag av naturliga skäl känner mig mer bekväm i min mammas än vad jag gör i en bekants kök.

Idag har jag bakat bullar hos just mamma. Hon har en sprillans ny assistent som tyvärr inte tar mer än 2,5 dl degvätska så jag fick dela upp bulldegen. Den ena delen fick för mycket mjöl, den andra för lite. Typiskt.

Dessutom for mjölet omkring i halva köket och jag blev riktigt kladdig när jag försökte blanda ihop de två degarna. Så brukar det inte gå till. Det gick iallafall bra att baka ut den och nu återstår gräddning i en för mig ny ugn.

Igår vispade Stor grädde och det gick ju bra tills hon skulle visa mig konsistensen och bunken for i golvet. Grädden spred sig över golv, bord, stolar och till och med taket. Liten fick grädde i ansiktet och det hela var ganska roligt.

Men väldigt typiskt eftersom min äldsta dotter är löjligt lik mig.

Jag gjorde även lunch på en induktionshäll, det var första gången jag använde en sådan och jag råkade stänga av plattorna flera gånger, det stänkte och kladdades. Maten blev god men trots en toppenhäll så blev det kallt, hur lyckas jag med det?

Det är knappt så att jag kan göra kaffe utan att be om instruktioner. Att fylla någon annans diskmaskin är supersvårt, att tömma den blir halvdant. Alla har ju sina egna rutiner och jag blir tyvärr ganska ohjälpsam när jag är gäst. Jag är dålig på att ta för mig att göra saker och hjälpa till med kökssysslor just för att jag känner mig inkompetent och osäker.

Säkrast att låta bli och försöka glänsa när jag är i mitt eget kök istället...
- vs -

1 kommentar:

  1. Haha ojdå... Det är inte lätt alla ggr :) Hoppas ni får en fin midsommar nu! Kram

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!