2012-06-26

LCHF-tåget har en ny resenär...

Tänkte att jag ska ge LCHF en chans, två veckor och då ska jag banne mig se och/eller känna någon slags skillnad annars får det vara. Började igår och är oerhört stolt över att jag inte ätit några som helst sötsaker på den tiden. Snart 48 timmar! Det kanske låter löjligt men för mig är det stort. Inga mackor, ingen choklad och inget fikabröd.

Vi, liksom resten av Sverige, grillar väldigt mycket sommartid och då blir proteinet den naturliga huvudråvaran. Med en smaskig sås och sallad till det så märks det ingen skillnad från mina normala HCHF-middagar.

Den stora ändringen blir för min del frukosten. Mackor, liksom. Bröd, bröd och bröd så fort jag bara vill och orkar. Det är så lätt att bre en macka när som helst. Inte lika smidigt att koka ett ägg.

Småätandet behöver jag helt klart bli av med oavsett vad jag äter för mat, även kvällsgodiset måste minskas rejält på. Jag åt några nötter igår när sötsuget kickade in och det hjälpte, till min förvåning. 

Har bestämt mig för att testa så hårt jag vill. Inga förbud. I can't handle förbud, men jag ska göra mitt allra bästa för att ge det en ärlig chans.

Skulle behöva gå ner ca 10 kg och få lite styrsel på mina slappa, eh, muskler. Om jag får bättre hälsa genomgående så är ingen gladare för det än jag. Jo, kanske min man som får höra mitt krämpognäll.

Ni som kört på med LCHF ett tag, vad är era tips? Något bra recept på bröd, godsaker eller liknande som en sockerälskande nybörjare skulle uppskatta?
- vs -

2 kommentarer:

  1. Hejsan,
    Jag körde det ca 3 månader för att komma ner i den vikt jag ville, ca -9 kg. Då var jag pappaledig och var ute och gick med hund och tvillingvagn varje dag, det hjälpte säkert till.

    Efter det har jag gått över på mer GI eller vad det nu ska kallas. Försöker fortfarande undvika så mycket kolhydrater som möjligt men har börjat komma igång rejält med styrketräning och behöver kolhydrater i viss mängd för att orka med träningen. Man blir lite trött på LCHF efter några månader men det ger ruggit bra resultat om man inte fuskar.

    Äter fortfarande mängder med ägg, särskilt till frukost. På helgerna blir det nästan alltid en omelett i stekpannan med grädde, en skvätt vatten, färsk hackad chili, salt, ev någon räk- eller kantarellost emellan. Fräste färsk bladspenat till ibland. Går att variera hur man vill.

    Lycka till med viktminskningen, det kommer att gå som en dans! :)
    Freddan///

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag ska gå ner 28 kilo och på 8 veckor med LCHF har jag gått ner nästan hälften. Jag var ololig i början över vad jag skulle ersätta bröd, chips och godis med - för det var ungefär det jag levde på ... Det konstiga är att jag är så mätt och belåten av det jag nu äter, så jag vill inte ens ha någon ersättning för detta.

    Äter ägg & majonnäs eller grekisk yoghurt med hallon occh kokos till frukost. Är inte förtjust i blomkålsmoset "alla LCHF:are äter", så det blir mycket spenat, sparris, gröna bönor, vitkål, zucchini och svamp som tilllbehör.

    På helgen kan jag ta en ruta mörk choklad, och i veckorna äter jag paranötter när jag blir sugen. Testade att göra bollar av mandelmjöl, mörk choklad, lite grädde och kokos. Det blev gott, men för sött (!) tyckte jag. Jag är nog mest fascinerad över att jag, sockerberoende som jag egentligen är, INTE ÄR SUGEN PÅ SÖTT.

    Önskar dig lycka till! Själv har jag aldrig mått så bra :)

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!