2012-06-11

Nordic Cooker - test 3

I de tidigare testerna har jag utgått från recept på Nordic Cookers hemsida men har inte kunnat låta bli att till stor del improvisera så var jag mer försiktig den här gången. Jag valde att göra Chili con carne.

Istället för vita bönor valde jag kidney och chilisås istället för chilipulver. I övrigt är det som Nordics recept.
1. Nötfärs, gul lök, majs, kidneybönor, paprika, vitlök, krossade tomater, chilisås, salt, peppar, mjöl som rörts ihop.
2. Resultatet före omrörning. Det ser inte inbjudande men doftar gott.
Olika varianter på Chili con carne är en något vi lagar ganska ofta eftersom hela familjen gillar det. Det är också ett smidigt sätt att få barnen att äta grönsaker de inte gillar utan att de direkt märker av dem. Såsom lök.
Resultatet är tyvärr väldigt trist. Köttfärsen har, då den ju har kokats, blivit alltför finfördelad för vår smak. Det ger en konservkänsla och så ska det ju inte vara.

Löken upplevs i det närmaste som rå och även om jag tycker att det smakar gott betyder det att Mellan sitter och försöker skrapa bort lökbitarna. En av fördelarna som Nordic Cooker nämner är just att grönsakerna behåller sin spänst och det låter trevligt men i det här fallet blir det fel.

Trots att maten tillagats under lång tid så är det som att de olika smakerna inte förenats till en, smakerna är fortfarande separata. Det är lite svårt att beskriva men jag hoppas ni förstår.

Hittills är jag inte särskilt imponerad av Nordic Cooker men jag ska prova att helsteka en köttbit, tjälknul eller liknande, innan jag ger ett slutgiltigt omdöme. Det får dock vänta till hösten eftersom grytan gott får stå kvar i köket när vi drar på sommarlov.

Här är mina tester av KöttgrytaCurrykyckling.
- vs -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!