2012-07-12

Blodtrycksfall - sköldkörtel - lchf

Vid tre separata tillfällen under de senaste tre veckorna har jag fått blodtrycksfall. Det är väldigt obehagligt, speciellt innan jag förstår vad det är som händer. Jag har alltid haft lågt blodtryck, och varje gång det mätts, exempelvis under graviditeten, har jag fått höra att det är bra.

Det jag upplevde de två första gångerna var följande symtom:
  • Kallsvettningar
  • Yrsel
  • Domningar i fingrarna
  • Allmän svaghet i kroppen
  • Svartnar för ögonen
  • Svimningskänsla
Idag var det lite annorlunda. Det hela började med en ordentlig hjärtklappning, så att jag kände pulsen slå i bröstet och hjärtat rusade. Efter ett tag övergick det till svimningskänsla och ett vanligt blodtrycksfall gav sig till känna.

Nu funderar jag på om det kan bero på (den strikta) lchf-dieten i kombination med att jag saknar sköldkörtel? Jag äter medicinen Levaxin som kompenserar bristen på sköldkörtelhormonet och får mina värden mätta med några månaders mellanrum. Detta för att kontrollera att jag har rätt inställd dos.

Under graviditeten fick jag öka dosen med 50% eftersom min mängd blod ökat. Hur fungerar det då om min ämnesomsättning ändras i och med lchf? Jag äter ju uppenbart mindre av det mesta och väldigt få kolhydrater.

Trots att jag är en självlicensierad googleläkare hittar jag inget tillfredsställande svar. Jag tänker dock att det borde finnas ett samband då det handlar om ämnesomsättningen.

Sköldkörteln producerar hormoner som påverkar nästan alla kroppens funktioner och styr ämnesomsättningen.

Körtelns viktigaste uppgift är att styra ämnesomsättningen i kroppen. Styrningen sker genom hormonen T3 och T4 som bildas i sköldkörteln.

Sköldkörtelns funktion styrs i sin tur av hormonet TSH som bildas i hypofysen i hjärnan. För att det ska vara balans i kroppen måste hormonerna produceras i lagom mängd.


När man äter enligt LCHF och minskar på kolhydratintaget ställer kroppen om sig från att ha kolhydrater (glukos) som främsta energikälla till att bränna fett istället.

Detta innebär att kroppen kommer i ett ämnesomsättningstillstånd kallat Ketos. För att hamna i Ketos bör man äta ca 20-40 gram kolhydrater/dag.

Då får kroppen inte tillräckligt med glukos för att driva de organ som behöver glukos för att fungera. Ketosen innebär att levern bildar ketonkroppar av fettet och när kroppen har ställt om sig så fungerar ketonkropparna som ersättare till glukosen. 

Är det någon som kan hjälpa mig med ett svar?
- vs -

17 kommentarer:

  1. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men ville bara visa litet medlidande, eftersom jag själv lever med de där symptomen dagligen. Det är sannerligen inte roligt.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ja du får ursäkta, men jag är absolut ingen anhängare av denna diet. Jag vet att den har många anhängare därför att man går ned i vikt osv, men dieten är högst tvivelaktig. Vi behöver både protein, fett och kolhydrater, allt i rimliga mängder. Jag läste om en studie från Canada, där ungdomar som diagnostiserats med ADHD, fått testa denna diet. Men då några av dem 13-14 åringar drabbades av hjärtattacker, så avbröts försöket. Och det säger väl allt! Så med risk att få anhängare av denna diet efter sig, så är det ändå min ståndpunkt, detta är inte alls hälsosamt... Själv äter jag bara grönsaker, lite fisk, och lagom med fett typ olivolja, och mår jättebra.. Sköt om dig, kram Marie

    SvaraRadera
  3. Låter obehagligt! Har tyvärr inget svar, men nog verkar det troligt att det är hormonell obalans.
    Sånt här har jag aldrig tänkt på tidigare.
    Har ju läst en del, men aldrig stött på någon text om ämnet. Många kvinnor i synnerhet har ju problem med sköldkörteln och många äter ju enligt LCHF idag.

    Äter själv Levaxin, men har låg dos och har inte upplevt något annat än allmän svaghet och det råkar nog de flesta ut för.

    En kompis som hade överproduktion hade ofta en jäkla hjärtklappning.
    Har du någon vårdcentral i närheten av stugan?
    Ett blodprov kanske bör tas för säkerhets skull.
    Händer det igen kanske du bör skippa det strikta eller sluta helt med LCHF. Gå inte och bli sjuk!

    Kram Caroline

    SvaraRadera
  4. Hejsan!

    Nu finns vinnarna äntligen presenterade i Vändis-tävlingen!
    Ta en titt förbi! :)

    Hälsn.
    Marie

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Jag saknar också sköldkörtel och fick inatt blodtrycksfall med samma symptom du beskriver. Den efterföljdes av svår migrän.
    Jag har ingen speciell diet. Tror därför inte att det beror på den.
    Skönt att läsa om fler som varit med om detta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din input! Det är obehagligt med blodtrycksfall, speciellt innan man förstår vad det är som händer.

      När man, som vi, saknar sköldkörtel helt är det svårare att hitta vettig information eftersom det mesta står skrivet för dem med sköldkörtelproblem.

      Hoppas din migrän lägger sig snabbt.

      Radera
  6. Hej!
    Jag har funderat lite på samma sak om LCHF kan påverka blodtrycket. Jag har nämligen själv aldrig haft så mycket blodtrycksfall sedan jag började för drygt två månader sedan. Jag äter dock inte jätte strikt och äter heller inga mediciner.
    Hur länge har du ätit LCHF?

    Bästa hälsningar
    Tess

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tess!

      Jag vet fortfarande inte om det är kopplat till lchf men jag fick ett nytt blodtrycksfall igår och jag äter inte längre strikt. Tycker det är svårt att hitta något på nätet men jag tror ändå att det har någon koppling just för att de kom i samband med dieten.

      Mvh Anna

      Radera
  7. Hej,

    Jag hamnade här efter en googlesökning på blodtrycksfall. Försöker utröna vad det var som hände med mig igår... Dock, med mitt inlägg vill jag beröra ett annat ämne. Läste att din sköldkörtel tagits bort samt att du äter Levaxin. Min tankegång blir då... Sköldkörteln producerar även kalcitonin, ett hormon som lagrar in kalk i skelettet. När sköldkörteln är borta uteblir även den hormonfunktionen. Om kalcitonin saknas riskerar man skelett-urkalkning. Kanske går detta hormon att få som separat läkemedel, jag vet inte? I annat fall bör naturligt sköldkörtelhormon (licenspreparat) sättas in, där kroppens samtliga sköldkörtelhormoner ingår (T4, T3, T2, T1 samt kalcitonin). Ta upp detta med en endokrinolog, tycker jag.

    M v h Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johanna!

      Tack för din kommentar, du svarar på en av de frågor jag hade i ett inlägg jag skrev igår om sköldkörteln. Jag ska absolut kolla upp det.

      Mvh Anna

      Radera
    2. Hej igen,

      Det var lyckat, och kanske någon mening med att jag hamnade här dagen efter? Allt gott och lycka till!

      Hälsar Johanna

      Radera
    3. Hej Anna,

      En annan sak som jag har tänkt på är hjärtats T3-behov, bland annat (eller kanske framför allt) när någons sköldkörtel har avlägsnats... Hjärtmuskelcellerna är beroende av aktivt cirkulerande T3 då det inte sker någon dejodinering av T4 till T3 där (framgår av Helena Rooth Svenssons bok "Det trötta folket", sida 38).

      Med tanke på det förmodar jag att den mindre mängd T3 som sköldkörteln normalt producerar är essentiell för just hjärtat? Om nu Levaxin inte kan förse hjärtat med T3 för att dejodinas-funktionen inte är aktiv i det organet så kanske ett tillskott med färdigt T3 (Liothyronin) också behövs?

      M v h Johanna

      Radera
  8. Hej på er allihop.
    Jag äter ingen diet alls men äter Levaxin.
    Jag började i september -12 och ligger på en låg dos ännu och den är ok. Jag har alltid haft lågt blodtryck och har ett som sjunker dagtid ibland. På samma vis som det sjunker när man sover. Inte alls behagligt.
    I förrgår fick jag ett blodtrycksfall som varade fredagkväll till lördag eftermiddag.
    Symtom:
    Extrem matthet
    Illamående
    Svettningar
    Ojämn puls
    Ostadighetskänsla

    SvaraRadera
  9. Oj mailet gick iväg för tidigt ...
    Fortsätter..
    Dessa symtom är typiska vid BT fall och är obehagliga som tusan. Om jag ändrar mitt levaxin händer det var gång.
    Fortsätter detta måste jag byta medicin för att se om det fungerar bättre.
    Lchf kosten kan även den precis som all diet påverka vårt blodtryck. Många får problem med bt fall som lever efter lchf.
    Vill man vara fin får man lida pin så sa de förr och det gäller väl nu med ? Nåja varför lida när man kan äta sig ner i vikt och må bra ?!
    Själv har jag gått ner massor med vikväktarnas NYA points program som är urenkelt och jag får äta ALLT.
    Man ska inte utesluta saker ur sin kost om man inte är allergisk överkänslig eller om man verkligen inte tycker om vissa saker.
    Människan är ett rovdjur och gjord för kött i alla former. Våra inre organ är skapta för dessa.
    Vi är egentligen inte gjorda för mjölprodukter spannmål eller mejeriprodukter.
    Spannmål och mjölk är inte det våra magar är skapta för men vi har anpassat oss till det då vi är människor.
    Vår kost bör därför blandas med måtta. Mer kött fisk fågel mindre spannmäl ( bröd mjöl osv)
    Sallad grönsaker går bra i den mängd man önskar.
    Lev efter förnuftet och inte efter mode dieter. De skadar ofta tyvärr istället för att göra nytta.
    Socker är boven och inget för en varg.
    Skämt och sido.
    Tala om för er läkare om ni upplever dessa bt fall och försök att röra på er efter de kommer !! Ligg inte stilla då tar det tid att få upp det.
    Levaxin i all ära me visst har den biverkningar !!!
    Kram i snön
    Birkan ..,

    SvaraRadera
  10. Blodtryckfall har alltid de ovanbeskivna symptomen oavsett orsak.
    Det kan vara bra att veta det så blir man inte så överaskad, och kan hantera/kompensera det, akut kan man dricka vatten men effektivare är coco cola eller liknande eller sätta fysisk fart. Se CC och sportdrycker som aktumedicin och inte som dryck.

    Sedan jag började med LCHF, man 66/177 gått jag gått från 88 till 73 kg på 15 månader, så har mina BT fall miskat och blivit sällsyntare och för övrigt känner mej 30 år yngre.

    Innan vi fick allmänna generella hälsoproblem säg före 1975 som tex fettma depretion etc. så var normalt BT 100+ åldern och då skulle mitt BT vara säg 166/105, Skulle det vara så blir man idag medicinerad, dvs många har idag BT-problem som följd av övermedicinering med BT sänkande mediciner och oro orkeslöshet etc. som följd. Jag har idag troligen 125/85
    Jag tror att LCHF och motion (som är enkelt att kombinera)normaliserat BT och minimerar risken för otrevliga BT fall.

    Ligger BT för lågt så gererarar nomala BT sänkningar med att man ibland kommer under funktionsgränser och därmed uppstår problemen.

    SvaraRadera
  11. Jag har själv drabbats av jobbiga blodtrycksfall ett antal gånger och efter mycket efterforskning funnit en intressant öppning. Blodtrycksfall kan bero på att man inte kan bryta ner histamin som finns i nästan all mat.
    Orsaken till detta är att man då saknar ett enzym i tunntarmen som heter diaminoxidas som har till uppgift att bryta ner histamin i maten. Forskare bedömer att mellan 1 - 2 % av befolkningen i västvärlden saknar tillräckligt med diaminoxidas i tunntarmen för att hantera histamin i maten. När inte histaminet bryts ner tar det sig istället igenom slemhinnan och väl ute i kroppen kan det orsaka många olika plågsamma symtom, bland annat blodtrycksfall. Jag har nu äntligen hittat ett kosttillskott som har löst mina problem. Det heter Daosin och finns att köpa på www.revivabio.se. Sedan jag började ta två kapslar före varje huvudmål har mina blodtrycksfall försvunnit helt. Det är rätt spännande att ett kosttillskott kunde lösa mina problem bättre än något vanligt läkemedel.

    SvaraRadera
  12. Hej alla ni som läser och skriver här!

    Om det är någon som känner sig manad att skriva ett gästinlägg i bloggen om sina upplevelser med olika problem som rör sköldkörteln är ni varmt välkomna. Maila mig i så fall på vittellersvart@gmail.com.

    Du får gärna vara anonym men då det är så många som hittar till min blogg via sköldkörtel-sökningar tror jag att fler skulle tycka om att läsa om era olika upplevelser där ni sedan kan svara på eventuella frågor i kommentarsfältet.

    Jag hoppas höra från er!

    Mvh Anna

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!