2012-07-04

Kul med mat - lchf update

En positiv sak med att jag hoppat på lchf är att jag äntligen tycker att det är riktigt roligt att laga mat igen. Alltför länge har matlagning till störst del varit ett nödvändigt ont, bakning och desserter har däremot varit roligt hela tiden. I wonder why...

Semestertider brukar vara ganska matfokuserade överlag i vår familj och nu är det likadant men själva fokuset ligger på nya lösningar. Det är jätteroligt att fundera på olika ersättningar till potatis, pasta, ris och rotfrukter. det blir gärna härliga sallader i en massa olika varianter, så gott och som sagt roligt.

Jag är så stolt över att jag varit i det närmaste sockerfri i över en veckas tid. Att inte ha ätit choklad eller fikabröd på så lång tid är en bedrift för att vara jag. Och att jag dessutom mår bra är en bonus. Sötsuget finns där fortfarande men jag tänker inte på det lika mycket längre. Små små steg...
Jag har inte tillgång till varken våg eller måttband så om det ännu märks någon skillnad på de visen vet jag inte, jag känner själv inget. Om jag lyckas hålla dieten resten av sommarlovet så kommer det bli spännande att väga mig när jag är hemma igen. Jag har förstått att det kan ta tid och att man inte nödvändigtvis går ner mer än några hekto per månad och att en del inte går ner alls. Men jag tänker inte ge upp, inte så länge det känns såhär bra.

Hur strikt lchf jag än äter just nu så har jag ju, som sagt, slutat med sötsakerna och det påminner jag mig själv om hela tiden. Därför gör det inget om jag tar en Finn Crisp till frukostpåläggen. Så tänker jag.
- vs -

2 kommentarer:

  1. Ett tips är att kolla in här; http://finest.se/katrin och se vad hon skrivit om LCHF, eller kanske låna hennes bok? Eller http://lchfklubben.se/ . Även google är toppen. Du kan göra massa bakverk enligt LCHF. Kram Linnea

    SvaraRadera
  2. Grattis till din första sockerfria vecka!
    Bra jobbat! :-)
    Du har nog verkligen valt rätt tillfälle som börjar
    på semestern. Miljöombyte och med hela familjen samlad
    långt ifrån den vanliga vardagen.
    Härligt att du mår bra, det är du värd!

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!