2012-07-07

Vill se resultat

Sötsuget är kvar, som ju märktes av föregående inlägg. Jag lät bli att ta godis och improviserade istället ihop kakor av kokosmjöl, stevia, ägg mm som jag stekte för att de snabbt skulle bli klara. Ville bara äta något sött. De blev sådär. Tycker att kokosmjöl är väldigt torrt. Märkte det även när jag gjorde snabbröd av det. Hursomhelst så tillfredställde de inte my sweettooth.

Känner inte av något resultat överhuvudtaget. Jag blir mätt och håller mig mätt länge men jag vill ändå äta. Det verkar som att hjärnan är hungrig men inte kroppen. Egentligen är det väl helt normalt eftersom jag är van vid att äta på ett visst sätt, de senaste 20 åren har sett helt annorlunda ut. Det har snarast varit en diet bestående av huvudsakligen kolhydrater i olika former. HC.

Inser att jag behöver mer information, bättre grunder att stå på för att till fullo förstå hur lchf fungerar. Det är väl ett sätt att förhålla sig till mat överlag och inte en bantningsdiet. Huvudsaken är, såvitt jag förstår, att äta med hälsan i fokus. En sund kropp är ju en normalviktig sådan och då kan viktminskningen i mitt fall bli en bonus.

Här är de fakta jag tror kommer hjälpa mig förstå hur det hela fungerar.

För att gå ner i vikt med LCHF måste kroppen vara i ketos.

Ketos är ett ämnesomsättningstillstånd där kroppen börjar använda sig av lagrade fettdepåer som främsta bränsle. I vanliga fall är kolhydrater kroppens huvudsakliga bränsle men när man äter enligt lchf får ju kroppen väldigt få kolhydrater.

Skriver det igen med andra ord.

När man konsumerar under en viss mängd kolhydrater per dag så går kroppen över till att förbränna fett som energi i stället för kolhydrater. Då går det åt mer kalorier och man går ner i vikt. Tillståndet kallas ketos.

Vill man gå ner i vikt är lågkaloridieter väldigt effektivt, särskilt om man har många kilon att tappa. Man får äta protein och fett, men få kolhydrater, eller i alla fall inte mer än 40 gram kolhydrater per dag. Ju färre kolhydrater, desto högre fettförbränning.

En lchf-bloggare, Martina, vars tydliga och välinformerade skrivstil jag uppskattar rekommenderar ett intag på 20 g kolhydrater per dag, varken mer eller mindre. Då gäller det att man räknar kalorier och det är inte jag bra på. Alls.

Måste fundera på hur jag ska lägga upp min fortsättning, jag ger inte upp, men det har snart gått två veckor och jag har varken blivit av med sötsuget eller märkt någon synbar fysisk skillnad och som det känns efter att jag har läst mer så har jag gjort fel hittills. Tröttsamt. Ojämna plågor i två veckor till ingen nytta.

Visserligen så är godisstoppet en stor vinst men det känns inte så när jag fortfarande längtar efter det. Nu låter det här mer negativt än jag egentligen upplever det, tror att besvikelsen över det obefintliga resultatet tagit över lite och då är det lätt att glömma det positiva. Jag har ju haft en toppenvecka.
 - vs -

4 kommentarer:

  1. Bra med tips på LCHF-bloggare!
    Håller med dig ang att räkna kalorier. Det blir
    ju bara betungande och stressande.

    Vet att det låter trist, men jag skulle råda dig att testa några dagar med totalförbud av det lilla extra. Endast kolhydrater från grönsaker och paranötter. Om sötsuget klingar av så har du ju iaf fått en förklaring oavsett om du sen väljer att äta som tidigare.
    Kanske du bör öka fettintaget också.

    Du vet ju redan att min viktminskning går trögt, men när jag började hade jag ett obefintligt sockersug. Trodde knappt det var sant!
    En helt otrolig känsla, men sen kom "fusket" ;-)
    Tror att det strikta i början gav mig en bra koll på hur min hjärna reagerar på kolhydrater.

    Idag tänker jag äta tårta eftersom mamma fyller år. Men det är ett medvetet val att synda idag :)

    SvaraRadera
  2. Det blir bättre. Jag har ätit LCHF i 1½ år. De första 3 veckorna var JÄTTEJOBBIGA! Sedan kommer vissa saker smygande, som att man märker att man inte vill äta pasta längre och inte har känt sug på flera dagar. Det är underbart att inte behöva äta hela tiden för man är mätt, men det tar tid att ställa om sig att lyssna på kroppen - är jag verkligen hungrig eller vill jag bara äta av gammal vana. Ett tips är att du tar mått. Man ser inte själv när man går ner i vikt, och ge det lite tid. Dels för att man ibland går upp något kilo innan man börjar gå ner och sedan för att man är fast i många "fällor" med vad man tror är nyttigt. Jag trodde till exempel att majs och bönor var nyttigt, men det är ju i princip bara kolhydrater! Ett bra tips för att hålla motivationen är att läsa Matrevolutionen. Den är väldigt bra! Sedan köp olika receptböcker för LCHF eller gå in på lchfrecept.se. Fortsätt kämpa - det blir lättare!

    SvaraRadera
  3. Ett tips på sjukt gott mellanmål om du är småsugen - ta lite rysk youghurt, häll på kanel och häll på lite hackade nötter. Sjukt gott!

    SvaraRadera
  4. skriv in allt du äter i ShapeUpClub. Finns både online via datorn och som app till telefonen. Det funkar kanon!

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!