2012-08-26

Kokosmjöl!

Efter att ha läst ett inlägg om kokosnötsmjöl i bloggen Marianns LCHF så har jag lärt mig något nytt. Hon skriver:
Den regeln som är det bästa att bara veta om är att äkta kokosnötsmjöl (som jag bakar med) får endast innehålla 4 gram kolhydrater per 100 gram mjöl. Innehåller det mer mellan 20-30 gram är det fel mjöl och är ett mjöl som är baserat på torra kokosflingor malda till mjöl. Detta mjölet beter sig inte som AmanPranas mjöl som är en helt annan produkt.
Selltons mjöl innehåller 16 g kolhydrater/100 g vilket måste betyda att det är malda kokosflingor. Det står dock ingenstans vad mjölet består av, varken på Selltons hemsida eller på påsen så det blir gissningar baserade på kolhydratinnehållet.

Jag har i sommar använt mig av mjölet till höger, Sellton, och hade som amatör ingen aning om att det fanns äkta och oäkta kokosmjölsorter. Efter att ha testat AmanPranas kokosnötsmjöl inser jag att skillnaden är stor. Det doftar knappt kokos och känns inte i närheten lika torrt som Selltons.
- vs -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!