2012-08-02

Periodisk fasta & projekt!

Min blogg heter Vitt eller svart. Det är jag i ett nötskal. All in, vitt eller svart, på eller av. Jag snöar lätt in på saker och just nu handlar det om lchf.
Dieter och strukturerat ätande av olika slag är normalt inget jag engagerar mig i och jag är förvånad över hur intressant jag upplever det hela och hur mycket information jag samlar på mig.

Det senast jag läst om är periodisk fasta och undrade därför om det är något för mig eller om det är helt snett att kombinera det med min ätarpersonlighet.

Hittade en del intressant hos LCHF-bloggarna Åse och Martina och bestämde mig för att testa det.

Martina förklarar på ett bra sätt hur det fungerar:

Varför gör man såhär?
Jo för att detta är ett mer naturligt sätt att äta på för kroppen. Man mixtrar lite med sina hormonnivåer & får dem att verka till sin fördel.


Grottmänniskan hade inte tillgång till mat jämt & ständigt, han kunde inte äta var tredje timma (eller hur nu rekommendationerna ser ut). När det fanns mat, åt han mat. När det inte fanns mat, svalt han (eller fastade som vi skulle säga).

Han överlevde på detta sättet, blev muskulös, uthållig & stark & aldrig ett gram för mycket fett på kroppen.

Periodisk fasta tillåter i regel mycket mer ‘fuskande’ med maten, eftersom förbränningen går upp. Tvärtemot vad som sägs, att man måste äta ofta för att hålla igång förbränningen – går förbränningen upp när man fastar. Ät som vanligt (LCHF) när du äter, och ät inget under fastan.

I tre dagar har jag testat 16/8 vilket betyder att jag fastat 16 timmar av dygnet och ätit 8 timmar. (Nej, inte konstant utan bara när jag varit hungrig).

Att fasta nattetid är inget som helst problem eftersom jag aldrig går upp mitt i natten för att mumsa i mig vadsomhelst och kaffe på morgonen stillar helt klart eventuell morgonhunger. Nu har jag faktiskt inte varit hungrig när jag vaknat och har lätt klarat mig till lunch.

Jag har inte ätit efter kl 19 på kvällen och sedan ätit lunch vid 12 (det blir i och för sig 17 timmars fasta på ett dygn). När jag skriver det så låter det som en svår utmaning men det har varit förvånandsvärt enkelt.

Det är alltså tillåtet att dricka vad man vill, utan socker och fett, och en kopp gott te på kvällen passar mig perfekt.

Hela grejen med pf är typiskt mig kan jag tycka. Jag behöver små projekt och det här är ett tydligt sätt för mig att bocka av utförda saker.

Som de listor jag gärna skriver och checkar av, skulle kunna se ut såhär:

Torsdag
- Frukost
- Lunch
- Middag
- Max 20 g/kolhydrater idag
- Fasta

Det här är ett sätt för mig att känna att jag har presterat något. Jag gillar att avsluta saker, det spelar mindre roll om det är att jag skrivit ett blogginlägg och publicerat det, rest till New York eller lagat en måltid. Det är själva fullbordandet jag går igång på. Att ha klarat av något och sedan få börja om på nytt.

Clean slate är grejen.
- vs -

2 kommentarer:

  1. Vill gärna tipsa om min tävling där du kan vinna namnnappar :) http://hjarternio.blogspot.se/2012/08/tavla-om-ett-valfritt-paket-namnnappar.html

    SvaraRadera
  2. Tävla om ett presentkort värt 500 kronor att handla skor för :D Kanske du får dig ett par nya höstskor? ;)
    http://byfia.com/2012/august/tavling-vinn-presentkort.html#comment

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!