2012-08-05

Tröstäta

Det är så himla tydligt hur mitt mående (hormoner) styr mitt sötsug.

Minsta lilla tecken på glädje (fira), ilska (straffa) eller ledsamhet (trösta) får mig direkt att börja fundera på vad jag ska äta för något. Choklad. Bullar. Eller godis. Det är ALDRIG en morot jag är ute efter. Ja, eller en ovanjordgrönsak som är mer lchfgodkänd...
Kära skumraket. Jag vill äta dig och flera av dina kompisar. Alltför för många alltför snabbt så ni lämnar mig illamående och allmänt kladdig. Jum jum.
Att äta mig lycklig/ful/ är vari mitt kropp-ätar-vikt-problem grundar sig. Uppenbart och glasklart som ett nyputsat fönster.

Är nedstämd idag och tröstätande är det starkaste av de ovan nämnda anledningarna till att frossa. Att jag känner mig låg beror kanske på att vårt underbara sommarlov lider mot sitt slut, att det är ett ordentligt lågtryck eller kanske bara den vanliga hormonella nedstämdheten jag drabbas av med ojämna mellanrum.

Oavsett orsak så vill jag äta äta äta men ska göra mitt bästa för att stå emot. Ångesten jag skulle vakna med imorgon är inte värd det. Det är jag säker på.
- vs -

8 kommentarer:

  1. Jag blir ofta också sådär när mitt blodtryck/blodsocker håller på med mig. Oftast är det inte humör, tror jag, utan kroppen som i allmänhet mår dåligt pga att den inte kommer i balans, och då tror man själv att allt blir bra bara man får tröstäta litet. Plus att det är ett beteende man använder så fort man mår dåligt, hjärnan tror att det blir bättre av söta saker/ätande, för att det är det man brukar göra.
    Det är oerhört svårt att bryta, men när jag försöker tänka som så som jag precis skrivit, så blir det ibland litet enklare att stå emot. För att man tar ett steg tillbaka och undrar vad det man egentligen vill -- äta, eller bara må bättre.
    Förlåt att jag spammar etc, men jag känner bara igen mig själv så hemskt mkt. Jag äter nästan aldrig sötsaker längre. Äter istället kopiösa mängder melon och persika, haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad för att du skriver, här spammas det inte! :)

      Det är säkert som du säger en obalans som man inte får låta sig luras av så man äter i onödan. Bra med konkreta tips på hur man kan tänka.

      Radera
  2. Usch vad jag känner igen mig!!!

    Kämpa emot,du fixar det!! <3
    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du!

      Kryoer in i sömnen och hoppas att det är över imorgon.

      Kram

      Radera
  3. Du klarar det säkert! Lite frestelser måste man ju ha ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag klarade det. det funkar att sova bort så suget idag får jag väl hantera på samma sätt :)

      Radera
  4. Så tungt och trist! :(
    Har själv ett enormt sug nu ikväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, det är inte kul alls. Jag klarade gårdagen och dagen har varit okej men nu kommer suget igen....

      Radera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!