2012-09-02

Anemi?

Då har jag konsulterat Dr Google igen och hittat följande:

Om man har anemi/blodbrist kan man

- känna sig trött och orkeslös
- bli yr
- bli andfådd lättare
- få hjärtklappning
- få huvudvärk
- få öronsus


De flesta listade symtomen passar in, om öronsus beskriver det jag upplever nu. Eftersom jag har lågt blodtryck läser jag:

Vanliga symtom på lågt blodtryck är yrsel och svimningskänsla (även om lågt blodtryck sällan märks). Anemi kan bidra till minskad syresättning till hjärnan och därmed förvärra symtomen vid lågt blodtryck.

Det skulle ju kunna förklara både blodtrycksfallen och hjärtklappningen.

Det är mycket olika hur mycket symtom olika personer får vid samma grad av blodbrist. Om blodbristen ökar långsamt under en längre tid anpassar sig kroppen och man kan ha lindriga besvär trots att blodbristen är kraftig.

Jag har ju varit till vårdcentralen och pratat med riktiga läkare och följt deras rekommendation att använda nässpray och tryckutjämna under en vecka. Det har inte hjälpt det minsta så jag gör vad jag kan för att försöka förstå orsaken till det här. Både bra och dåligt med internet, bra för att det är lättare att utesluta saker, dåligt eftersom jag dessutom har alla symtom för en mängd otäcka sjukdomar...  Hur som helst så vill jag bli av med det så att mitt liv kan återgå till det normala igen.

För att kolla om det möjligen är blodbrist så måste jag lämna ett blodprov. Det måste bli ett nytt besök hos vårdcentralen och då får jag passa på att göra ett audiogram.
- vs -

6 kommentarer:

  1. Låter bra med nytt besök på vårdcentralen.
    Lågt blodtryck kan ställa till en hel massa.
    Lycka till,hoppas du får svar och hjälp snart.
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag hoppas det. Jag vill bara bli av med det oavsett orsak. Just att det är konstant är nog det som är värst, ingen liten paus för öronen, ingen tystnad whatsoever.

      Kram

      Radera
  2. Lycka till hoppas att det inte är någon fara stor kram Diana

    SvaraRadera
  3. Hoppas det går bra stor kram Diana

    SvaraRadera
  4. http://florafie.blogspot.se/2012/09/mina-tavlingar.html

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!