2012-09-25

Det här med syskon...

Syskon är något enastående. En relation som inte går att jämföra med någon annan. Ett nära släktskap. En vän (om det vill sig väl). En person du delar din barndom med.

Ni kommer från samma ställe, har samma genetiska bas men kan ändå se helt olika ut, vara helt olika och uppleva exakt samma händelse helt olika.

Det tycker jag är härligt.

På samma sätt som du kan ha en bästis som barn och träffa denne i vuxen ålder och det känns som att ni aldrig varit isär. Ni är tajta och just för att vänskapen grundades på barnsben så är den stabil. Oftast.

En syster eller bror är en än mer del av dig, en del av din uppväxt hur den än sett ut. Någon att dela både det roliga och det svåra med. Det är ni mot föräldrarna och lika mycket med föräldrarna. Både som liten skrutt och som vuxen.

Självklart kan alla familjer och syskonband se olika ut.

Alltför ofta så bryter syskon kontakten i vuxen ålder, ofta på grund av arvstvister vid föräldrars bortgång. Det tycker jag är sorgligt. Att man väljer, av olika anledningar, att klippa banden istället för att komma ännu närmarevarann. Det kanske låter naivt men jag och mina syskon har lovat varandra att aldrig låta något eller någon komma emellan oss.

Visst får vi bli osams, oense och bråka, det hör ju till, men det är tillfälligt och vi blir alltid sams igen.

Naturligtivs är även syskon bara människor med fel och brister och allt varken kan eller ska accepteras enbart på grund av ett släktskap men ett visst överseende tycker jag är värt mycket.

Jag har syskon och mina barn har syskon.
De är mina föräldrars gåva till mig och min gåva till mina barn.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att mina barn kommer älska och uppskatta sina syskon lika mycket som jag gör mina.
- vs -

6 kommentarer:

  1. Otroligt fint skrivet!
    Jag kan bara hålla med, syskon är något man ska värna och vara rädd om <3

    Ha en fin vecka! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det, syskon är bäst!

      Kram :)

      Radera
  2. Gillar och tummen upp :-)
    Syskon betyder otroligt mycket. Jag är väldigt glad att vi fick gåvan och ge min son syskon, mot alla odds.
    Ha De!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju en ynnest att få ett barn, att få fler är fantastiskt. :)

      Radera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!