2012-09-06

MBC-kaffe!

Snacket i lchf-svängen handlar en del om Magic Bullet Coffee, huruvida det är något bra eller dåligt. Naturligtvis ville jag smaka och ta in lite mer information för att själva skaffa mig en åsikt.
Det kallas lite olika saker: Magic Bullet Coffe, MBC-kaffe, LCHF-kaffe, fettkaffe, smörkaffe osv.
Det smakar godare än jag trodde, godare än det låter. Det smakar som kaffe med grädde och en hint kokossmak, kanske som kokosrostat kaffe med grädde.

Lchf-kaffe (En kopp)
2 msk Smör (gärna osaltat)
2 msk Cocosa (ekologisk jungfrukokosolja)
2 dl Kaffe

Mixa med en mixerstav i en hög bägare. Värm gärna med varmt vatten innan så kallanr inte kaffet.

Om du är en av dem som köpte en Magic Bullet-mixer på TV-shop för sisådär 20 år sedan kan du ju använda den. --->

Det smidiga med mbc-kaffe till frukost är att man står sig väldigt länge på det, perfekt för dem som inte är frukostmänniskor. Det är mycket fett och inget protein respektive kolhydrater. Många har svårt att få i sig tillräckligt med fett och om man ser till att börja dagen med en rejäl fettdos kan man senare under dagen komplettera med det protein man behöver.

Det verkar som att många efter en tid fastnar på en platå och slutar gå ner i vikt, trots strikt diet. I samband med att jag läste om det kom jag in på Margareta Lundströms blogg och där finns mycket intressant läsning från en kvinna som ätit enligt lchf från början. Det här kaffet kan fungera som en bra, om än tillfällig, dellösning för att komma ur det oönskade viktstoppet.

Tror jag tänker mig det som ett smidigt mellanmål till långa bilresor eller liknande. Jag tycker det är lite svårare att komma på smidiga lchf-mellanmål så om jag exempelvis ska vara hemifrån halva dagen så verkar lchf-kaffet vara ett bra alternativ.

De sägs att kaffe och kokosolja kickstartar din förbränning, stämmer det?

Jag som inte äter frukost och har valt periodisk fasta behöver ju inte den här fettdrycken men tänker testa att dricka det till lunch i några dagar för att se om det märks någon skillnad i förbränningen.

De som väljer att byta ut hela dagars måltider mot MBC har troligen inte alla hästar hemma, åtminstone så är hästarna vanvårdade.
- vs -

3 kommentarer:

  1. Jag tyckte oxå att det lät äckligt men provade ändå och blev glatt överraskad. Det var riktigt gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som en god kaffedrink tycker jag. :)

      Radera
  2. Har en tävling nu där du kan vinna ett fint armband :)
    http://princessemma.blogg.se/2012/august/tavling-vinn-ett-armband-fran-haze-design.html#comment

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!