2012-10-28

Den perfekta sockerkakan!

Jag har äntligen kommit fram till receptet som ger en perfekt sockerkaka - hvergang!

Oavsett smaksättning så blir den alltid saftig och, som jag föredrar, lite tung i mitten med en botten som är lite kladdig.

Smeten är precis lika god som den ser ut och när jag häller över den i bakformen är den löjligt fluffig, som en mousse.

Min favoritsmak är, naturligtvis, choklad och den varianten är lika god som den är eller med lite bär och vispgrädde till.
Den perfekta sockerkakan

200 g Smör (fuska inte med margarin)
2 st Ägg
3 dl Socker
1½ dl Mjölk
4 dl Mjöl
2 tsk Bakpulver

Smält smör och låt svalna. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt smör, mjölk och smaksättning. Blanda mjöl och bakpulver och rör samman.

Gräddas i ca 50 min i nedre delen av ugnen, 175 grader. I slutet av brukar jag behöva lägga ett bakplåtspapper över kakan så att den inte bränns.
Exempel på smaksättning:

Chokladkaka: 4 msk Ögoncacao.
Vanlig sockerkaka: 1 msk Vaniljsocker.
Saffranskaka: 1 paket Saffran.

Precis som vanligt tycker jag att mina bakverk blir goda men fula så jag hoppar över bilden av resultatet.

För dig som bakar med både fina och välsmakande resultat bör ta en titt på Årets Bak- & Dessertmästare 2012, en tävling med riktigt trevliga vinster. 
- vs -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!