2012-10-01

Jul-klapp-klapp-klapp!

Det är väldigt trevligt att vara ute i god tid med julklappsinköp. Jag brukar vara klar i november och har tidigare (innan jag fick barn) varit bra på att fixa genomtänkta födelsedagspresenter. Nu är det oktober och barnens farmor är redan klar med julklappar till alla sina barnbarn. Alltså de är inte köpta men väl bestämda och det är värt mycket.

Insåg i och med svärmors framförhållning att jag inte tänkt på julklappar överhuvudtaget i år. Att jag dessutom, från och med i år, har inte bara ett utan två barn som fyller år i december kräver sin planering.
Snart är det jul igen...
En av fördelarna med att vara tidigt ute är att jag har tid att gå på prisjakt och slippa stå där några dagar före julafton, beställa något oplanerat till överpris och oroa mig för att det ska hinna levereras i tid. Jo, där har vi varit och där vill jag inte hamna igen. Som ni förstår så är det nätshopping som gäller för vår del.

En annan fördel är att vi hinner sprida ut kostnaderna och tänka igenom vad vi vill ge barnen.

I vår familj ger vi julklappar till våra egna barn och till barnens kusiner. Våra barn brukar vilja ge något till oss vuxna och till sina far- och morföräldrar. Det är sådant de tillverkar själva eller köper för egna pengar.

Eftersom vi firar jul med min eller min mans sida av släkten brukar det bli lite olika när det gäller julklappar till de övriga. Antingen får man en bestämd person att köpa en julklapp till för en bestämd summa eller så köper man en valfri klapp som passar alla vuxna och lottar ut dem. Ungefär så, mest för att alla ska få något att öppna. Jag gillar det.

Imorgon ska jag påbörja barnens önskelistor, både födelsedags- och julklappslistor. Det ska faktiskt bli roligt.
- vs -

4 kommentarer:

  1. jag är lite som du - planerar oftast i god tid vilket gör att jag både sparar pengar och slipper den värsta stressen !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så värt det. :)

      Radera
  2. När får man reda på vem som vann kåmfy tävlingen?

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!