2012-11-18

Giftiga plaster!

Det har säkert inte undgått många att det kommit nya larm om gifter i hemmet. Eftersom vi ska flytta inom några månader ser jag det som ett bra tillfälle att återigen rensa bland våra saker. Den här gången är det en miljömässig rensning som ska ske och vi börjar med plast.
Boken Den onda badankan- ditt barn och de osynliga gifterna av Katarina Johansson belyser ett helt gäng otäcka vardagsgifter som vi bör göra oss av med. Jag har inte läst boken själv och vet inte om jag vågar men efter att ha läst en del intervjuer listar jag några av de saker som tipsas om och som är relativt enkla att åtgärda direkt.
__________________________________________

Undvik mjuka plaster

Mjukgörande ämnen i plast är giftiga och 2007 förbjöds ftalater i Sverige och allt som är tillverkat före det bör tas ur ditt hem.

Det säljs tyvärr fortfarande produkter i leksaksbutikerna så handla gärna från butiker som satsar på rena leksaker och kan garantera dess ursprung. Naturgummi är att föredra till bebisens leksaker.

Kläder av PVC finns fortfarande trots förbud och undvik dessa helt. Om en sak luktar plast eller parfym - kasta.

Plasttryck på barnens kläder kan dock fortfarande innehålla de mjukgörande ämnen som vi ska undvika.

Städa med vatten, såpa och mikrofiberprodukter

När det gäller städning så fastnar dessa giftiga kemikalier gärna i damm och riskerna för astam coh allergi ökar. När vi sedan städar med hjälp av diverse rengöringsmedel som även de är fyllda av andra kemikalier så blir det naturligtvis inte bra.

Kolla tandkrämen

I tandkräm, även barntandkrämer, finns Sodium Luryl Sufate och det ska barnen skyddas från.

Ekologiska frukter

Speciellt äpple, vindruvor och russin innehåller höga halter bekämpningsmedel så om du ska äta de frukterna välj ekologiska eller ta en annan sort.

Tvätta alltid nya kläder
Nyinköpta kläder, speciellt till barnen, bör tvättas ett par gånger före användning.
__________________________________________

Ju enklare åtgärder - desto lättare att efterfölja men jag har ändå några funderingar.

Om jag rensar bort mjuka plastsaker som är tillverkade (köpta) före 2007 så försvinner en hög leksaker som vi har kvar sedan Stor föddes. Perfekt, borta från mina barn, från vårt hem. Men vart hamnar de då?

Vi får lära oss att spara, återanvända och diy-fixa med allt möjligt vilket jag absolut tycker är ett bra sätt att tänka.

Att då dumpa giftiga plastprylar på det redan enorma sopbergen känns fel. De här materialen är inte ju nedbrytbara och om de bränns så kommer gifterna ut i luften istället. 

Damned if you do, damned if you don't?

Utförlig information hittar du bland annat hos Kemikalieinspektionen.
- vs -

4 kommentarer:

  1. Den är jättebra! Katarinas tidigare bok Badskumt är oxå intressant får jag säga.

    Peppande som bara den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl det som är meningen, att peppa och öka medvetandegraden. Har varit lite mesig när det gäller Badskumt men borde inte vara rädd för den eftersom jag redan nu främst använder ekologiska produkter.

      Radera
  2. Den får jag nog skriva upp på önskelistan. Kläder tvättar vi alltid innan vi använder dom. Gumman fick stora blåsor på benen när hon inte tvättade byxorna innan användning. Det gäller och inte utsätta barnen för samma skit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är otäckt när man får veta hur mycket skräp som finns i allt vi utsätter oss själva för och speciellt barnen som känns så mycket mer oskyddade än vi.

      Radera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!