2012-11-22

Kalastips?

Det är dags att börja planera Mellans 6-årskalas, han fyller år i mitten av december. Jag tycker det är viktigt att undvika jultemat under hans dag, det är illa nog att födelsedagen nästan kroackar med julafton.

Vi har bestämt oss för att låna bystugan och ha kalaset där. Det blir mycket lättare att göra det "födelsedagskalasigt" och så finns det plats för fler barn än hemma hos oss.

Det svåra med att ha en lokal på det viset är att det kan krävas en del fixande för att få det mysigt och inte så kalt som det är där annars. Har funderingar på att göra det enkelt för oss genom att köpa färdiga kalaspaket men har inte bestämt mig än.

Är det någon av er som har några erfarenheter? Tips? Idéer?
Vet du om någon av dessa butiker bra?

Kalaslagret.se
Kalaspinglan.se

Tacksam för all hjälp!

Det enda jag har bestämt än så länge är att gästerna ska få en varsin Tröstis i sin kalaspåse, det känns som en bra idé. En liten mjuk plåsterkompis bland godiset. Tröstisar har kommit i en praktisk refillförpackning som du ser på bilden.

Under tiden hoppas jag bara att barnen vill komma och att Mellan tycker att kalaset blir roligt.
- vs -



4 kommentarer:

  1. Du verkar påhittig så du fixar säkert ett strålande kalas. Temakalas brukar väl vara lyckat i den åldern?


    Jag har total idétorka både inför treårskalaset och dopet... Eller,idéer finns kanske. Men görandet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det men påhittig är inte mitt mellannamn... ;)

      Det ätbara har jag koll på, det brukar aldrig vara några problem att hitta på godsaker men det där runtomkring, inte min grej tyvärr...

      Radera
  2. Hej! Kalas är det roligaste som finns, men det är väldigt personligt vad man giller eller inte gillar och hur mycket tid och pengar man vill lägga. Så här kommer vad jag personligen tycker :)

    Med sexåringar brukar det vara fart och fläng, öppna ytor brukar vara att föredra även om det då kan bli lite "kalt". Jag hade koncenterat mig på bordet med roliga dekorationer i höjd där. Barnen fyller ut allt det som är kalt i alla fall. Musik gör det också väldigt mysigt och fyller ut rummet.

    Matmässigt är det roligt om sonen får bestämma. Oftast funkar det nästan bäst med det som vi vuxna gärna kallar "enkelt" men som barnen tycker är godast. Tex korv med pasta kan bli hur kul som helst med kul uppläggning. Skär korven så det blir flera ben som en bläckfisk och skaffa en rolig pasta som har annorlunda färg och form. Bygg ett ansikte av gurka och tomaten på var och ens tallrik. Sen så klart något sött efter maten. Jag gillar marängswiss, där finns mycket för barn att välja vilket man gillar bäst.

    Om jag går tillbaka till bordsdekorationen som egentligen är min specialite finns det som du skriver mycket tema att välja på. Och varför inte kombinera olika tema, det gör ett virrvarr av färger och former som blir jättefint. Som jag skrev gillar jag att utnyttja platsen ovanför bordet, alltså "bygga" på höjden. Två vaser som du fyller i lite med sand/socker/salt, flera ballonger i olika färger på pinnar i olika höjder så har du ballongbuketter som dekoration. Ballongerna kan sen delas ut till barnen när de går hem. Banderoller och serpentiner som hänger över bordet gör det roligt.

    Under kalaset gillar jag och min familj lekar! Dansstopp, hela havet stormar, gömma benet... Det finns mycket. Säg till om du vill ha fler tips där!

    Den obligatoriska godispåsen när de går hem kan man göra på flera sätt. Fiskedamm gillar alltid barnen, sexåringar tycker dessutom det är kul när de får upp något annat än godispåsen, text en gammal stövel eller en strumpa. Pinata är också uppskattat, mystiken vad som finns inuti är spännande. I godispåsarna kan man lägga nästan vad som helst. Vars en tatuering, glaskula, pennor... Listan kan göras lång.

    Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst, det finns så mycket roligt man kan göra. Men jag hoppas du har fått något tips som du gillar, är det något du vill veta mer om är du välkommen att återkomma!

    Trevlig helg önskar Sandra på Kalaslagret (som så klart är den bästa kalasbutiken!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för toppentips!

      Flera av dina idéer kommer användas.:)

      //Anna

      Radera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!