2012-11-14

Kyocera Keramiska Knivar - testat!

Jag har testat ett set keramiska knivar från Kyocera och här följer min utvärdering. Setet består av en 14 cm kockkniv och en 7.5 cm skalkniv, kockkniven till de stora jobben och skalkniven till de mindre.

Det här är första gången jag kommer i kontakt med keramiska knivar och materialet har, i jämförelse med det mer traditionella knivmaterialet stål, flera fördelar.

Keramik är världens näst hårdaste material, efter diamant, och är således mycket hårdare än stål. När jag slipar våra stålknivar här hemma använder jag ett keramikbryne vilket tydligt påvisar hur hårt materialet är.

Andra fördelar är att keramik inte rostar, väger mindre än stål och har en glattare yta.
Japanska KYOCERA tillverkar skrivare, bromsbelägg i Ferraribilar, bottenplattor i rymdskyttlar och nu även knivar. Rymdtekniken har kommit in i köket!
Förutom nämnda positiva aspekter så är båda knivarna smidiga att arbeta med. Handtagen ligger skönt i handen och de är greppvänliga.

Bladen är oerhört skarpa och behåller skärpan trots maskindisk.

De här knivarna går alltså att köra i diskmaskin utan risk för vare sig minskad skärpa eller att ytan rostar.
Keramikmaterialet i knivbladen är separerat ur Zirkonium oxidpulver är mycket slitstarkt och betydligt hårdare än de hårdaste stålbladen. Du kan koncentrera dig på matlagningen och inte på slipning av dina knivar.
Knivbladens vita färg förknippas lätt med plast och innan jag vant mig vid det händer det att jag inte har den respekt för kniven som jag borde. 

En annan sak man måste tänka på är att det inte går att skära i ben eller djupfrysta råvaror. Det är också viktigt att se till att grönsaker är välsköljda och helt fria från sand och jordrester eftersom det kan förstöra bladet.

Något jag imponeras av är att när jag delar en banan med Kyocera-kniven blir snittet så fint att köttytan inte färgas brun. I en småbarnsfamilj som min äts det ofta en halv banan i taget och då är det väldigt trevligt att slippa den illaluktande och bruna delen av frukten.
Med KYOCERAS klassiska kockkniv har du en kniv som skivar kött, fisk och grönsaker utan problem, år efter år.
Om den behöver skärpas går det enkelt med ett diamantbryne. Den väger bara hälften så mycket som ett metallblad, rostar inte och påverkas inte av syror. Du ska aldrig skära i djupfryst eller dela krabbor och annat med hårda skal eller ben med en keramisk kniv.
Min slutsats är att Kyoceras keramiska knivar är riktigt bra. Skärpan består hur länge som helst, de känns proffsiga och något som tål att nämnas om igen är att de kan köras i diskmaskin. Rekommenderas!

**Tillägg!
Jag testade att skiva blodpudding och det är första gången jag kan göra det utan att bli irriterad. Skivorna släpper från kniven direkt, hur bra som helst!**
Flera av Kyoceras produkter hittar du bland annat hos Lyckasmedmat.se, Kitchen Store och Prokök. En återförsäljare nära dig hittar du här.
review recension - vs -

8 kommentarer:

  1. Vi har en mandolin från dem. Bättre finns inte. Har varit för snål för att köpa knivar men kanske ska slå till....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har samma mandolin och utvärderar den också. Känns som att Kyoceras köksprylar är top notch! :)

      Kanske en finfin investering till maken som julklapp? Hehe, alltid bra med julklappar man själv kan få användning av... ;)

      Radera
    2. ...jo...men för 1600 kr kan man få rätt mycket schysst whisky också... :-D

      Radera
    3. Can't argue with that!:D

      Radera
  2. Är det en bra kniv om den går sönder när du tappar den i golvet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det en bra TV om den går sönder när du tappar den i golvet?

      Radera
  3. Anna: Inte helt rättvis jämförelse kanske. En tv flyttar de flesta på rätt sällan, medan en kniv används dagligen i en hand under stressade förhållanden. Jag skulle inte gå så långt att säga att en kniv är dålig för att den inte tål ett fall i golvet, men det är onekligen en värdefull egenskap för en kniv. Jag har tappat många fler knivar än tv-apparater.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personligen skulle jag vara med orolig över fötter och andra kroppsdelar om man tappar knivar.

      Jag kan jämföra med en tallrik istället. Det känns konstigt att förvänta sig att en produkt av keramik klarar att man tappar den i golvet men allra främst, som den första ANONYM verkar, ha det som ett krav.

      Det krävs alltid försiktighet med knivhantering, naturligtvis, inte minst med så skarpa knivar som Kyoceras.

      Radera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!