2012-11-10

Min första origamibok - testat!

När Mellan var förkyld och hemma från skolan passade vi på att vika origami och använde boken Min första Origamibok från Seido.
Origami är en urgammal japansk pappersvikningskonst. I den här boken får barnen lära sig vika de absolut enklaste figurerna. Syftet är att ge föräldrar och pedagoger ett verktyg att hjälpa barnen träna motorik och koncentration, samtidigt som de har roligt.

Att vika papper kräver finmotorik. Även en enkel modell kräver fingerfärdighet och mycket koncentration för ett barn. Därför har jag valt nio väldigt enkla modeller och gjort vik-markeringar på pappret. Modellerna är placerade i svårighetsordning och vik-markeringarna avtar efterhand. På så sätt får barnet efterhand ta fler egna beslut över modellen. Boken är lämplig för barn i förskolan, grundskolans tidiga årskurser samt specialutbildning.

Boken innehåller 13 origamipapper (inklusive dubbelsidiga papper) som barnen kan klippa ut och använda. En perfekt bok att ta med sig på en resa.
Boken innehåller de enklaste modellerna vilket är toppen när man, som vi, är nybörjare. Till en början krävdes det en del koncentration för att förstå hur vikandet skulle gå till, vilket håll papperet skulle vändas och så vidare. Jag är ganska dålig på att pyssla, dels beroende på att jag saknar talang inom området och på mitt minimala tålamod så jag fick bita mig i tungan ett par gånger.

När vi väl kopplat hur man ska tänka så kändes instruktionerna mer lättförståeliga. Vi ritade olika ansikten på katt- och hunddjuren och klippte till kvadrater ur egna papper i olika färger.

Efter ett tag vi testade att hitta på och vika egna modeller. De blev inte perfekta på något vis men det var roligt att gå vidare med våra idéer.

Det blev ett bra tillfälle för min femåring som sällan sitter ner och pysslar på det här viset. Då det visade sig att han är (mycket) bättre på vikande än jag så var det även bra för hans självförtroende.

Origamin gav oss en mysig stund tillsammans och är något vi säkerligen kommer göra igen.

Seidos stora utbud av barnspel och produkter inom Lek & Lär hittar du här.
- vs -

1 kommentar:

  1. Ser lagom svårt ut, tack för julklappsideen!

    Kram C

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!