2012-11-02

Tvättstugedrömmar & barndom!

För drygt tio år sedan köpte jag och min man en tvättmaskin. Med en nyfödd liten tjej som kräktes hela tiden blev det ohållbart att använda den tvättstuga vi delade med ett stort antal andra hushåll.

Tvättmaskinen valde vi eftersom den, i jämförelse med andra, var grund, ganska liten och skulle få plats i vårt badrum. Den var också billig och nu kan jag inte annat än säga att den har tjänat oss väl. Vi har alltså haft samma maskin i över tio år, den har aldrig gått sönder och tvätten blir ren. Whirlpool är märket, den kostade 3490 kr. Fynd!

Nu när vi är en trebarnsfamilj blir det självklart ännu mer tvätt och just för att tvättmaskinen har en ganska liten trumma så körs den ofta. Jag har därför bestämt att den inte ska få följa med oss till huset. Den är helt enkelt för liten och troligen alldeles för energikrävande. Det känns lite vemodigt men jag tänker mig att nästa hyresgäst blir glad över att få en egen tvättmaskin, om h*n nu vill ha den.

Ungefär nu börjar mina tvättstugedrömmar ta form. Av någon anledning är just en egen tvättstuga något jag drömt om länge. Jag som skyr strykjärn som pesten inbillar mig att jag minsann kommer börja stryka när jag har ett rum avsett för just detta.

Tror helt klart att det grundar sig i barndomen.

I ett av de hus vi bodde i när jag växte upp hade vi en tvättstuga där mamma huserade. Hon hade sin radio, tvättmaskin, torktumlare, strykbräde och strykjärn. Det var så mysigt därinne. Det doftade rent och det var liksom där man såg mamma stå och stryka. Det gav en känsla av trygghet.
Familj.
Hemma.

Hur vi än hade det ekonomiskt, känslo- och utrymmesmässigt så var vårt hem alltid städat, rent och välordnat. Mamma kan trolla med textilier, pynt och den ombonade känsla hon bjuder på är viktig för mig. Ett fräscht hem byggt av kärlek.

Det är väl den där rosaskimrande bilden av min fina mamma som jag vill återskapa. Om jag lyckas komma ens i närheten att skapa ett lika inbjudande hem som mamma så har jag all anledning att vara stolt.
- vs -

6 kommentarer:

  1. Ja visst är det nåt visst med de där barndomsminnena av mamma när hon tar hand om tvätten? Min mamma var också sån att hon höll ordning och reda hemma, oavsett hur livet runtomkring var. Det har nog smittat av sig, för jag vill alltid ha det i ordning hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är samma känsla här, jag trivs bäst med ordning men det efterlevs inte riktigt som jag egentligen vill. När vi bor i hus så kommer det naturligtvis vara skinande överallt... ;)

      Radera
  2. Att få en tvättstuga var underbart när vi flyttade in i vårt hus. Problemet är att själva tvättstugan har låg prioritet i renoveringen. Jag bar stolt in strykbräda och strykjärn där. Hittils har jag under de två åren vi bott i huset använt det en gång :) Köksbordet är lättare.
    Jag hade aldrig någon mamma men däremot en pappa som stod vid köksbordet och strök medan jag och min syster satt och gjorde läxorna. Det är riktigt lyckliga minnen hur löjligt det en måste ha sett ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De få tillfällen vi stryker idag så använder vi köksbordet som strykbräde, inte helt praktiskt men det funkar. I huset så kommer tvättstuga, badrum och kök vara i det närmaste färdiga när vi flyttar in så jag hoppas att det inte drar ut för mycket på tiden.

      Låter mysigt med familjetid på det viset, pappa och döttrarna tillsammans. :)

      Radera
  3. TACK, det värmde.. älskade mellandotter!!

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!