2012-12-23

Bloody instagram...

Idag spelas The Doors, Prince och The Knife i en skön mix. Ett blandband i tidig 90-talsanda. Kassettband.
I aint got no money, but honey I'm rich on personality.
Den tekniska utvecklingen rusar fram och jag har kommit på att jag inte gillar det, jag välkomnar den inte. En del utveckling är naturligtvis positiv, exempelvis inom sjukvården och vapenindustrin. Såsom UV-laddade missiler. Skojar, ville bara se om du var med.

Det kanske inte är det tekniska jag har något emot utan mer att allt kopplas samman, alla har koll på allt, allt sparas. Internet är fantastiskt på många vis. Otäckt på många andra. Om man har den typ av paranoida personlighet som jag har så är egentligen internet ett ont ting.

Som det här med bilder. Instagram. Där du frivilligt ger bort rättigheterna till varje bild du publicerar. Upphovsrätten är som bortblåst. Har du lagt upp en bild, när, var eller hur som helst på nätet så finns den för alltid. Det skrämmer mig. Det gör mig rädd för mina barns skull. Hur kommer de se ut när de växer upp? Ska allt fotograferas och visas upp för världen?

När jag tänker på om alla hade haft kameror och internet under min tonårstid så får jag riktigt ont i magen. En del av barn- och ungdomstiden går ju ut på att man ska lära sig. Lära sig av sina misstag och då vill man inte ha de misstagen publicerade för alla att se.

Visserligen växer de upp med det här från början och det ger viss vana. Men det förstår ju inte konsekvenserna. Eller så spelar det ingen roll när alla hamnar i samma sits. Jag vet inte, men det oroar mig.

Paranoia och kontrollbehov går hand i hand. Som ett  nyförälskat par.

Imorgon är det julafton och idag är jag låg. Har inte gjort vad jag planerat/hoppats göra under dagen, får se om det blir av ikväll.
- vs -

2 kommentarer:

  1. Förstår dina tankar... Storebror ser dig. In i minsta detalj nu med it-samhället.... Läbbigt.

    Blandband <3 åh.
    Min man kan inte förstå att jag vill ha en liten radio med cd och bandspelare.
    Det finns ju dator.... Suck.

    Kram, må bättre nu...!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har visserligen alltid önskat mig en storebror men inte en sådan här brorsa. ;)

      Och när man sparade på batterierna i freestylen genom att spola tillbaks kassetten med en blyertspenna... Those were the days. Lite långsammare liksom.

      Kram

      Radera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!