2012-12-06

Leva i nuet? Visst, ska bara...

Att vara i nuet är något jag är väldigt dålig på. Jag befinner mig oftast i en kommande händelse, eller snarare när den kommande händelsen är avklarad.

Om jag har en planerad händelse framför mig, liten som stor, så är tiden fram tills dess en sträcka som ska klaras av.
Att färdigställa saker är något jag tycker väldigt mycket om, så pass mycket att jag låter det bli själva grejen. Det är få saker jag känner sådan tillfredsställelse av som när jag får bocka av något.

Det kan vara något så enkelt som ett brev som ska postas. Då handlar det om flera små steg; adress ska skrivas, brev ska stoppas i, kuvert ska stängas igen, frimärke på, postas. Check.

På samma sätt blir jag väldigt glad när exempelvis handkrämen tar slut; kasta förpackningen, ta fram ny. Check.

Bara en kaka kvar? Ät upp, släng förpackningen. Check.

Se en film. Check.

Duscha. Check.

Det kan nog föras över i det mesta jag gör och hela livet blir till en att-göra-lista som ska bockas av. Visserligen gillar jag strukturen i det och att jag ändå har ganska lätt för att bli nöjd. Nackdelen är ju att jag inte är i nuet. Alls. Någonsin.

Det handlar även om att optimera tiden. Att passa på.

Ska vi ut och åka bil så passar jag på att måla naglarna (inte det smartaste men det funkar). I bilen kan (ska) man även passa på att skriva middagsmenyer (som sällan efterlevs), svara på det där mailet som kom förra veckan, sova, skriva minneslistor som glöms bort, planera, planera, planera. Att bara resa och umgås finns inte på kartan.

Om jag ska baka så är det lika bra att baka flera saker och gärna laga mat samtidigt. Det är nästan lättare för mig att göra flera saker samtidigt.

Det behöver absolut inte handla om något viktigt, det kan likaväl vara en tidning jag vill (ska) läsa som en räkning som ska betalas.

Det finns inte en chans att jag går två vändor om det är möjligt att klara av det på en. Jag avskyr att ta en promenad där man måste vända och ta samma väg tillbaks.

Jag ogillar att bli avbruten. Jag vill blir klar. Check.

Det händer att jag optimerar tiden lite för bra så att jag torkar mig innan jag kissat färdigt. För mycket information?

Needless to say så är jag sällan här nu utan mer där då och det är inget jag är stolt över.
- vs -

5 kommentarer:

  1. Åh! Jag gör PRECIS likadant! Haha... Mitt nyårslöfte i år ska va att lugna ner mig;)
    Kram Suzi
    www.suziettan.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Haha va härlig du verkar :)

    Visst är det skönt att checka av på listan, och att bli störd innan det är färdigt är såå trist :P

    Antar att du har en lång lista fram till jul nu då? :)

    Kram Frederica

    SvaraRadera
  3. Haha! Jag är mest en virrpanna som aldrig lyckas checka av nåt... Men leva i nuet försöker jag. Kämpar för det. Kram!

    SvaraRadera
  4. Ville bara säga att jag känner igen mig i precis allt. (Ja till och med toalettbestyren ;))

    SvaraRadera
  5. Fniss igenkänningsfakton är höööög kram Diana

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!