2013-01-13

Att tycka om

Jag har tyckt att jag har fula fötter under större delen av min uppväxt. De var för breda, för klumpiga och bara fula.

Nu, däremot, har jag flera anledningar att tycka om dem. Förutom det uppenbara att jag har fungerande fötter som tar mig dit jag vill. De är dessutom fina. Faktiskt.

Dels för att min dotter har likadana fötter som jag och då är de ju de vackraste som finns.

En annan anledning är att mina fötter liknar min mammas och får mig att tänka på henne. På det kärleksfulla sättet som ett barn ser på sin mamma, som den vackraste kvinnan man visste, den som man såg upp till. Ens ideal.

Men även på det vis som en vuxen dotter känner värme inför sina barns mormor. Hur det var att växa upp med henne och jämförelsen mot hur hon då var som mamma och hur jag är som mamma till mina barn.

Älskar den delen av att bli äldre, vuxen. Att få nya perspektiv och anledningar att tycka om och uppskatta sig själv och sitt ursprung.
- vs -

2 kommentarer:

  1. Jättefina ord! Blev alldeles varm i hjärtat när jag läste texten och tänkte på min mamma (jag har ju inga barn själv)...

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!