2013-01-31

Att vara utan sköldkörtel

När jag söker information på nätet om problem med sköldkörteln så är det väldigt svårt att hitta fakta om något annat än hypertyreos eller hypotyreos. Dessa tillstånd grundar sig i huruvida sköldkörteln är över- eller underaktiv men var hittar jag fakta om och för oss utan sköldkörtel?

Jag fick min sköldkörtel bortopererad för några år sedan. Anledningen till att jag överhuvudtaget kontaktade vården var för att jag hade en knöl på halsen. 

Efter ett stort antal undersökningar bestående av bland annat punktion, röntgen med kontrastvätskor och ultraljud visade det sig att min sköldkörtel var missbildad. Den var bara halv. Men utöver detta så hade jag en cysta på sköldkörteln.

Det var väldigt obehagligt att komma åt den här cystan. Oavsett om det var en bebis som envisades med att nypas på halsen eller om jag hade ett klädesplagg som snuddade  vid den. I och med att den växte så började jag även irritera mig på den rent utseendemässigt.

Sköldkörteln ser ut ungefär som en fjäril till formen och man kan säga att min fjäril saknade ena vingen. På den vinge (lob) som fanns kvar satt då cystan, en ofarlig vätskefylld och växande cysta.
Efter alla besök på de endokrinologiska avdelningarna på Huddinge sjukhus och Karolinska sjukhuset bestämdes det att hela sköldkörteln skulle opereras bort. En total tyreoidektomi.

Både före och efter operationen fick jag genomgå en stämbandsundersökning (laryngoskopisk undersökning) eftersom operationen riskerar skada dem. De går in med en liten kamera via näsan och ner i svalget och då ska man göra olika ljud för att läkaren ska kunna bedöma om stämbanden vibrerar som de ska.

Den undersökningen var nog mer obehaglig än alla andra just. Som kräkfobiker var det extrem otrevligt när kameran tar sig förbi gomseglet och kittlar kräkreflexen.

Ärret på min hals syns strax ovanför halsgropen och är ca sex cm långt. Av någon anledning tycker jag att själva halsen numer ser äldre ut, rynkig liksom? 

För att kompensera bristen av sköldkörtelhormonet Tyroxin, som styr ämnesomsättningen, så ska jag äta medicinen Levaxin resten av livet.

En av frågorna jag återkommer till är hur doseringen Levaxin påverkas vid viktned- respektive uppgång?

Att värdet påverkas under graviditet har jag förstått eftersom jag själv fått reglera doseringen. Såvitt jag förstår så handlar ändringen snarare om den ökade blodmängden i kroppen och inte vikten.

Senaste gången jag kontrollerade mina TSH-värden så hade jag vid flera tillfällen haft både blodtrycksfall och hjärtklappning och jag hade även gått ner 10 kg. Enligt läkaren så var mina värden oförändrade.

De första blodtrycksfallen kopplade jag samman med LCHF-dieten, den stora förändring min då kolhydratstinna kropp genomgick. När jag sedan läst mer om det så är det även samma symtom man ofta får av sköldkörtelproblem såsom hyperthyreos vilket fick mig att tro att jag åt för hög dos av Levaxin.

Nu är jag ju bara Googledoktor och måste naturligtvis lita på de riktiga läkarnas ordinationer men jag kan inte låta bli att undra varför en viktförlust på nästan 15% inte påverkar hormonerna.
Lite fakta:
Sköldkörteln (tyreoidea) styrs av ett hormon som heter TSH, tyreoideastimulerande hormon och har som sin viktigaste uppgift att reglera ämnesomsättningen i kroppen. Det gör den genom att bilda hormon.
Hormonet måste produceras i lagom mängd för att kroppen ska fungera. Om sköldkörteln tillverkar för lite hormon blir resultatet låg ämnesomsättning, dvs. kroppen och alla dess funktioner går på sparlåga. Om sköldkörteln i stället tillverkar för mycket hormon blir ämnesomsättningen hög, vilket innebär att kroppen går på högvarv.
Den vanligaste orsaken till störningar i sköldkörteln är en felaktig reaktion i kroppens immunsystem. Immunsystemet bildar antikroppar mot sköldkörteln som i sin tur ökar eller minskar hormonproduktionen
Hypotyreos - underfuktion i sköldkörteln.
Hypotyreos kommer oftast långsamt och stegvis. Det kan ta många år innan den är fullt utvecklad. Under tiden vänjer sig patienten vid de olika symtomen, bl.a. större och större trötthet. Andra symptom kan vara frusenhet, nedstämdhet, yrsel, hudutslag, svårt att minnas, viktökning och ökat sömnbehov.

Hypotyreos är vanligare hos kvinnor än hos män. Det förekommer i alla åldrar, även hos barn, men är vanligare bland personer i medelåldern och uppåt. En del patienter får hypotyreos i samband med graviditet. För att behandla hypotyreos används medicin, Levaxin, som ersätter bristen på sköldkörtelhormon. Medicineringen är livslång.
Hypertyreos - överproduktion i sköldkörteln.
Symptomen på hypertyreos eller giftstruma kommer ofta smygande. Symtomen kan vara svettningar, värmekänsla, trötthet, irritation, menstruationsrubbningar, hjärtklappning, ökad puls och viktnedgång.
Hypertyreos (giftstruma) behandlas med radioaktivt jod, operation eller medicin. Om man inte får någon behandling påverkas hjärtat och man kan bland annat få förmaksflimmer eller hjärtsvikt. Därför ges ibland förebyggande behandling med betablockerare.
- vs -

27 kommentarer:

  1. hejsan

    tänkte bara tipsa om en tävling i min blogg såhär lagom till alla hjärtans dag. var med och tävla om en kärleksbox från godisboxen.se

    http://emlisch.blogg.se/2013/january/ny-tavling-vinn-en-karleksbox-fran-godisboxense-2.html

    SvaraRadera
  2. Intressant läsning!
    Men nog måste vikten spela roll?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst borde det påverka?

      Det finns tydligen två olika mätningar man kan göra för att kolla TSH-värdet men enligt min läkare så gör man bara det ena "i det här länet"?

      Who am I to argue då liksom?

      Fick en intressant kommentar på ett tidigare inlägg som jag ska kolla upp.

      (http://vittellersvart.blogspot.se/2012/07/blodtrycksfall-skoldkortel-lchf.html)

      Johanna skriver: "Sköldkörteln producerar även kalcitonin, ett hormon som lagrar in kalk i skelettet. När sköldkörteln är borta uteblir även den hormonfunktionen. Om kalcitonin saknas riskerar man skelett-urkalkning. Kanske går detta hormon att få som separat läkemedel, jag vet inte? I annat fall bör naturligt sköldkörtelhormon (licenspreparat) sättas in, där kroppens samtliga sköldkörtelhormoner ingår (T4, T3, T2, T1 samt kalcitonin)."

      Det hade jag inte hört talas om tidigare. Intressant indeed.

      //Anna

      Radera
    2. Hejsan,

      Även jag har gjort en total tyreoidektomi och jag äter Kalipos varje dag för att väga upp kalciumet som jag har förstått det. Ett tips bara :) Dock ska man inte ta den tillsammans med Levaxin helst då det minskar Levaxinets funktion- men det säger de till dig på apoteket när du hämtar ut den om du får den :)
      Har du fler tips om artiklar för oss som är utan sköldkörtel? Jag upplever mig som tröttare och fryser en massa trots att min läkare säger jag ligger på bra värden..
      Med vänlig hälsning,
      Carina

      Radera
  3. Hej Anna, undrar precis som du var man kan finna info för oss som inte har någon sköldkörtel längre.
    Har själv blivit opererad två gånger, först ena halvan för den växte, sen andra halvan för den började växa när jag tagit bort den första. Sista op gjorde jag för ca 1 1/2 år sedan och då vändes mitt liv upp o ner.
    Dom lyckades även få med sig alla mina bisköldkörtlar så jag har jätteproblem med kalken.
    Nu väntar jag på ny remiss igen för nya provtagningar. Summasumarum jag kan inte träna eller anstränga mej för då blir jag dålig med stickningar i kroppen, värk, huvudvärk o illamående. Min läkare säger att han inte vet vad han ska göra för mina prover ligger bra nu. Så finns det någon som har eller har haft samma problem efter en sköldkörtel op så vore jag tacksam för råd. Och för min del kan jag inte gå ner i vikt som jag önskar, inte ett gram ger med sej. Suck
    Nu ska du slippa höra på mitt gnäll mer, men det är skönt att gnälla av sig på någon som gått igenom samma sak.

    //Cina

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Vad kul att hitta din blogg! Lever oxå utan sköldkörtel och har gjort det i
    sju år. Har haft problem att ställa in dosen och plågas emellanåt av hjärtklappning,tremor och kort stubin. Min dr brukar säga att dina prover ser fina ut MEN TSH är liite pressat men borde inte ge symtom som hjärtklappnig. Borde inte..men gör det iaf.. Suck! Har inte heller lyckats hitta någon förening för oss utan sköldkörtel, men kanske kan vi som skriver här bilda en liten? :-)Hur är det med dosen för er/dig? Har ändrat dos flera ggr/år sen min op. -06 // Sara

    SvaraRadera
  5. Hej ! Jag har också Hypotyreos och har haft det sedan jag var liten. Äter Levaxin sedan 35 år tillbaka. Min faster har haft Hypertyreos o fått sköldkörteln borttagen för ca 50 år sedan. Min bror har nu fått veta att hans sköldkörtel är förstorad . Det verkar vara något släktdrag. Han ska in på provtagning i slutet av oktober. Det var han som hittade din blogg o tipsade mig om den idag..
    Han hälsar till dig att han tycker din blogg är intressant :-)
    Ha det bra !
    Med vänlig hälsning
    Mary i Uppsala

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. hej jeanette här 45 från landskrona . de tog min sköld körtel 22 dec 2011 .. sen dess mått skit o förstått att levaxin är inte rätta medecinen .. man går o mår som en zoombie ...plus stryptags känslor och nack värk huvudvärk mm hjärndimma ... man känner sig som en zoombie ...de sänkte mitt levaxin för 3 veckor sen från 150 - 125 mg för jag fick panik ångest kallsvettningar yrsel knytningar i hjärtat o problem med mage o avmagring snabbt ...men nu mår jag knepigt igen ... inte samma men ganska likt ....levaxin har bara t4 o vi behöver mer ....läkarna kan inget har jag förstått sen dom tatt ut den ... dom bryr sig inte ...finns en bra sida på facebook sköld körtel föreningen ....dom kan mer än läkarna kram på er

    SvaraRadera
  8. Hej alla ni som skriver här!

    Om det är någon som känner sig manad att skriva ett gästinlägg i bloggen om sina upplevelser med olika problem som rör sköldkörteln är ni varmt välkomna. Maila mig i så fall på vittellersvart@gmail.com.

    Du får gärna vara anonym men då det är så många som hittar till min blogg via sköldkörtel-sökningar tror jag att fler skulle tycka om att läsa om era olika upplevelser där ni sedan kan svara på eventuella frågor i kommentarsfältet.

    Jag hoppas höra från er!

    Mvh Anna

    SvaraRadera
  9. Mikael Larsson2013-11-05 17:18

    Hej tjejer! (såg inga manliga inlägg)

    Jag tog bort sköldkörteln(SK) 2007 och har gradvis mått sämre o sämre.
    Min uppfattning är att SK är det organ som snabbast kan producera/leverera T3 när behovet uppstår. Ingen SK betyder att övriga organ dels skall ersätta de ca 20% T3 som SK står för, dels finjustera T3 efter kroppens behov.
    Min egen slutsats är att övriga organ inte klarar detta i tid utan det blir en eftersläpning som skapar olika symptom i olika delar av kroppen.
    Min upplevelse är att en vältränad kropp, både muskulärt och konditionsmässigt har lättare att omvandla T4 till T3, dvs eftersläpningen(o symtomen) blir mindre.

    Jag besökte en privat läkare i Finland under alla helgons helg. När jag berättade om mina symptom och att jag går på Levaxin (175 mikrogram)/dag sa han direkt. - Det räcker inte med Levaxin om hela sköldkörteln är borta. Därefter skrev han ut AT till mig att prova under 2 mån. Om inte det hjälper finns det möjligheter att lämna prov att kontrollera i USA.

    Jag har också letat efter medmänniskor som tagit bort hela sköldkörteln för att höra om era symptom och livskvalité påminner om min egen.
    - Kroppen har aldrig normal energinivå
    - Sitter jag still ställer kroppen om till sparlåga - går inte att tänka el fokusera
    - Är jag aktiv fungerar grovarbete. Hjärnan, finmotorik o timing försvinner
    - All typ av återhämtning tar längre tid.
    - Efter alla matintag blir jag låg efter 15 minuter. Håller i upp till 2h.
    - Känsligare för viss föda som kött, lök och sötsaker. Blir låg.
    - Upprepade toalettbesök, främst förmiddagar.

    Hoppas nu komma tillbaka och bli mig själv både privat och i arbetslivet.

    Har du problem - Sök upp en privat läkare som går mer på mående än testresultat och
    är öppen för att prova andra alternativ än Levaxin.

    /Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar, det är riktigt intressant. Jag har så svårt att tro att Levaxin skulle täcka upp och jag hoppas att du återkommer när du testat AT (vad står det för?) för det är alltid lättare att peka på något riktigt konkret än "bara" hur man mår.

      Det känns som att jag varit konstant trött i flera år och det är frustrerande. Om det är så enkelt att det handlar om bristen på själva sköldkörteln borde det vara lätt att åtgärda.

      //Anna

      Radera
    2. Mikael Larsson2013-11-05 22:20

      AT är en förekommande förkortning för Armour Thyroid vilket är den licensmedicin, byggd på torkad sköldkörtel från gris, som tidigare nämnts i denna tråd. Det jag skrev ovan om omvandling från T4 till T3 nämndes i ett annat inlägg som dejodinering. T4 är passivt och lagras i olika organ i kroppen där det kan "dejodineras". Min uppfattning är att denna dejodinering inte kan ersätta det som SK tillverkat, dvs i rätt tid och omfattning. I alla fall inte mina organ. Om kroppens organ skall klara av att reglera T3 bättre så behöver det T3 som SK producerade ersättas, vilket i förhållande till det T4 som SK producerade är ca 20%. AT består av ca 80% T4 och ca 20% T3 samt T1 o T2 som forskarna inte riktigt vet funktionen på.

      Min slutsats bygger på sköldkörtelns normala produktion av hormonerna T3 o T4.
      Det vore intressant att höra att någon som har haft bra livskvalité innan borttagning av sköldkörteln upplever sig ha samma livskvalitet efter, på endast Levaxin. Om så är fallet så är min uppfattning att dejodinering kan fungera olika hos olika människor.

      Radera
    3. hej Micke jag opererade bort min den 22 dec 2011 de sa det var giftstruma men det var det inte fick jag reda på ett år senare på endokrin det var knöl struma en frisk sådan .. idag mår jag piss .. jag äter levaxin 150 mg .. provat lio men blev hypad på detta ... jag har provat ndt .. o mår konstigt då oxå får väl ge det lite tid ....men det du skrev att man kan vidare med det om man ej tåler det till amerika ? hur gör man då? .. jag orkar inte må som en levande död mer =( .... kram på er alla

      Radera
  10. Kan ni utan sköld körtel skriva på min Hotmail oxå behöver komma i kontakt med er känner mig så dålig o provar jag ndt så blir kroppen tokig .liothorin samma o levaxin är jag som.en zombie med ...orkar snart inte snyft kram jeanette331@Hotmail.com

    SvaraRadera
  11. Har läst lite vad ni skrivit och kände att det skulle behövas en portal där vi kan byta erfarenheter med varandra. Startade upp en facebooksida så får vi se om det kan vara något till en börja med. Vore toppen om vi alla som är opererade kunde hjälpa till att sprida detta så vi kan få ha ett utbyte av tips läkarnamn och bra och dåliga erfarenheter. Sidan heter Livet efter sköldkörteln...Gå med!

    SvaraRadera
  12. Blev lite fel där...Lägg till mig Mikaela Ahlin och skriv att ni vill vara med i gruppen "sköldkörtelopererad" om ni inte hittar den själv...

    SvaraRadera
  13. Jag fick graves sjukdom(hypertyeros) för 2½ år sedan. Några månader tidigare hade jag haft Borrelia som satt sig på balansnerven. Vet ej om det fanns något samband till att jag fick hypertyeros, eller om det var pga stress (jobbar inom äldreomsorgen). Jag har varit behandlad med tiotil och levaxin samt Inderal v.b. pga hjärtrusningar. Jag gjorde operationen för snart 2 veckor sen (tog bort båda sidorna). De talade om riskerna, med att nerverna kan skadas. Men den risken var så liten och händer typ aldrig.. men tyvärr hände det mig.. Ena nerven till stämbandet skadades under op. Så jag är nu stämbandsförlamad på ena sidan och är väldigt hes. Jag har fått tid hos Logoped där jag ska få hjälp med att försöka träna upp rösten. Någon som har erfarenhet av detta??

    SvaraRadera
  14. Jag fick min sköldkörtel borttagen 2008. Jag fick gå till logoped och fick flera bra övningar som jag använder ibland fortfarande. Eftersom jag tycker om att sjunga var det förfärligt att inte ens kunna sjunga Gubben Noak som nästan bara består av tre toner. Nu kan jag sjunga igen,sedan 2012,blev gradvis bättre, men har svårt med högre toner och allmänt är min röst svagare. Periodvis arbetar jag som guide och håller föredrag. Då måste jag ha röstförstärkare. På min vårdcentral blir jag oftast nonchalant behandlad, vem blir inte det?, Annars mår jag rätt bra men har inte kommit upp till den form jag hade 2007. Men det kanske beror på åldern

    SvaraRadera
  15. Jag fick Graves 2006 och opererades 2007. Blev gravid 2008, 2 månader efter operationen. Jag fick en dotter som har autismspektrasyndrom. Vår familj har nu börjat med GAPS- dieten( en avgiftningsdiet där man äter likt LCHF men mer frukt/grönsakesjuicer och probiotika) Vi har stora förbättringar i många sjukdomar i familjen. Tyvärr innehåller min Levaxin både kolhydrater och det extremt giftiga ämnet talk. Jag vill därför sluta med detta och ersätta Levaxinet med naturlig svinsköldkörtel.
    Det var bättre förr när Tyranon fanns, men det avregistrerardes i Sverige 1990. Jag vet att idag måste läkare i Sverige måste ansöka om naturligt svinsköldkörtelhormon hos Jordbruksverket för sina patienter. Är det någon som har erfarenhet av detta. Kan det uppstå problem? (Jag har hört om de som behövt åka till Finland) Någon som använder Armour Thyroid eller NDT, naturlig tyroid?

    SvaraRadera
  16. Hej jag ska opereras inom 3 månader då jag nästan dog gravid för 18 månader sedan. Jag tappade 9kilo vikt i hyperaktiv giftdtruma under knappa 2 första månaderna i graviditeten. Detta hände under en resa i Indien då det upptäcktes. Jag låg i sängen och åt som en häst men tappade vikt ändå. Mina muskler förtvinade så snabbt att jag knappt kunde gå. Det var min gynekolog där som skickade mig vidare till en expert inom området som kom att rädda mitt liv. Den indiska läkaren råkade vara en av vår tids mest respekterade endokrinolog som har klinik i flera olika länder. När jag ringde till Sverige genom Skype och kontaktade olika svenska läkare i Stockholm då sa dom att jag måste våga lita på indiska läkaren då dom är duktiga och i Sverige litar läkarna 100% på deras läkarkundkaper. I Sverige ger man oxå tiotil till en gravid kvinna men bara max 1 tab 3ggr per dag. Men dem indiska läkaren gav mig 2tab 3ggr per dag för att hinna halvera mina skyhöga värden innan 15:de veckan i graviditeten, eftersom i 18:de veckan då aktiveras fostrets egen thyroid och kan skadas av den höga dosen som är helt oacceptabelt enligt den svenska läkarkundkapen. Så detta betyder att svenska läkare hade antingen dödat mig och mitt barn med sitt system av medicinering eller mitt barn om jag var i Sverige när jag höll på dö av giftdtruma. Tack vare indiska experter upptäckte lever vi båda idag. Fick även reda på att jag har både hashimoto och graves. Trak och tpo dvs. Idag måste jag dock operera bort hela sköldkörteln för jag har haft sammanlagt 6 ggr giftstruma sen jag föddes min dotter 2015 september. Flera ggr pga felmedicinering så min sköldkörtel är nästan helt svart i ultraljud. Alltså död redan.

    Min fråga lyder... Ska man lita på dessa inkompetenta svenska läkare dom gett en gravid och därefter ammande mamma 6 ggr giftdtruma på det helvete som jag redan stred emot? Vad ska hända efter min operation? När sköldkörteln är borttagen och kroppen är trött och seg pga underfunktion, får man inte överflöd av celler i kroppen som inte släpper kroppen utan börjar bilda tumörer och cancer?

    Info... Min egen mor hade strupcancer under kravideten när hon väntade mig. Alltså inte pga rökning för det gjorde hon inte utan pga elakartade knölar som hade bildats jätte nära hennes strupe min inne i sköldkörteln. En underbar sångerska för 35 år sedan som fick lazerstrålbehandling och tappade rösten helt därefter. Hennes hals var kokt av hettan i behandlingen så nu ser det ut som om hon har högsta grad av brännskador på halsen. Jag har aldrig hört hennes riktiga röst och nu är den jätte hes och hon kan knappt sjunga. När jag säger detta till mina nuvarande läkare så kopplar dom inte detta lätta matematik/logiken fast jag berättar att min dåvarande indiska expert som dom litar på 100% har påpekat samma sak som risk efter borttag av hela sköldkörteln. Underfunktion har sina risker men det är inte forskat och klart än. Ni alla kommer en dag minnas mig och min story då det kommer att upplysas på nyheterna dessa två koppling mellan olika form av underfunktion i sköldkörteln och cancer.

    Förlåt ifall jag har skrämt er. Jag har en avsikt med detta och det är att Ni måste kontrollera er i förebyggande syfte mot cancer ni som nu saknar sköldkörtel eller har hypotetiskt.

    Tack och må vi alla må en dag bättre. Love to all of you

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej
      Har du opererat dig ännu?
      Jag fick Graves 2006 efter en stressreaktion på ett långt trauma. Jag opererades 2007 och har med tiden sakta tappat mina energinivåer.
      Hittade en bok om GAPS (Gut and Psychology Syndrome) för ca två år sedan, egentligen för min dotter med AST( autismspektra). Detta har förändrat allt för mig. Insåg snabbt att jag hade dessa problem också.
      En total livsstilsförändring och kostomläggning har gjorts i mitt liv, i min familj. Alla mår bättre. Jag beklagar svenska sjukvården för att inte kunnat hjälpa mig på rätt sätt från början.
      Denna totala kostomläggning och livsstilsförändring skulle kunna rädda fler och med stor sannolikt göra så att fler skulle slippa känna sig tvungna till operation.
      Studera allt ni kommer över. Läs på om kroppen. Det finns många läkare, naturläkare, kiropraktorer, homeopater m.fl där ute som mer än gärna delar ut sina kunskaper. Sök på google och youtube.
      Mitt tips är:
      Natasha Campbell McBride
      John Bergman

      Radera
  17. Jag tog bort sköldskörteln 2011 då jag väntade vårt andra barn. sedan dess är inget sig likt. Mår riktigt dåligt. har bett att få lio utskrivet ,men i en primärvårdsläkares värld är det tydligen livsfarligt. Har nu genom sköldkörtelföreningen fått lyssna på föreläsningar av olika läkare. De förespråkade kombinationsbehandling, alltså både Levaxin och liothyronin. Läkarna vägrar att skriva ut Lio trots att jag talat om hur dåligt jag mår och att specialister förespråkar det.Jag blir GALEN. Är det någon som har något tips på hur man får dem att lyssna eller tips på vettiga läkare som även kan tänka sej att skriva ut naturligt sköldkörtelhormon ?

    SvaraRadera
  18. Jag fick min sköldkörtel bortopererad nov 2011. Jag har endast mått bra av Levaxinet när jag gick på 50 microgram per dygn. Blev dock jättesjuk igen efter ca 6 mån. Dr sa att det beror på den alldeles för låga dosen av Levaxinet, så nu höjdes det igen och jag mår inte bra alls. Dr sa att man inte kan leva på så låg dos längre tid.
    Jag undrar nu om någon vet hur det kommer sig att det finns de som inte äter Levaxin ALLS trots att de inte har någon sköldkörtel?
    Jag skulle vilja slippa den helt men vågar inte prova.

    Finns det någon på den här sidan som inte har någon sköldkörtel men heller inte medicinerar sig?
    ...OCH ÄR FRISK, ÅTMINSTONE INTE ÄR SÅ SJUK SOM MAN KAN VARA AV LEVAXINET?

    SvaraRadera
  19. Hej!
    Har lidit av hypotyreos sedan 2006, under 2016 fick jag en otrolig muskelvärk, svullnader i underbenen och kände mig väldigt dalig, svettningar, utmattad osv. Jag fick diagnosen Basedow och Marine Lenhart syndrom. I Oktober 2016 opererade jag bort hela sköldkörteln. Äter nu Euthyrox, kollar värdena var 4e vecka, än är jag inte rätt inställd. Är fortfarande väldigt trött och lider av svullnader och värk i framförallt benen och knäna (inflammation i fettväven under knäna). Är det ngn som upplevt ngt liknande? Känns sa bra att fa kontakt med andra som ocksa opererat bort sköldkörteln. Hoppas ni alla mar lite bättre. Varma hälsningar fran en trötter

    SvaraRadera
  20. Hej! Jag hade överaktiv sköldkörtel i några år innan jag opererade bort den 2013. Efter att jag fick medicin första gången när problemet upptäcktes så har jag aldrig känt av den. Idag äter jag levaxin och tar prover en gång om året ungefär för att kolla att Jag äter rätt dos. Har fått justera medicinen litegrann någon gång för att det skulle bli rätt, men det var inget som jag själv kände av. Summa sumarum så mår jag jättebra trots/tack vare avsaknad av sköldkörtel och medicinering med levaxin. Har hela tiden fått proffsig hjälp och vård på sjukhuset i Skövde.

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!