2013-01-10

Datastrul & Finn Ett Fel!

I somras hällde jag en stor kopp kaffe med mjölk över tangentbordet på min lilla dator.Tack vare min duktiga man så överlevde hårddisken och skärmen. Efter kontakt med DELL så gick det att beställa ett nytt tangentbord, eller själva tangentmattan som klibbat ihop efter badet. Det kostade bara 140 kronor, ingen fraktavgift och tangenterna levererades snabbt. Mycket imponerande och glädjande för en skamsen klantskalle (jag).

Datorn fungerar alltså även om musplattan glappar litegrann och trots att jag satt in en extern mus så hakar det upp sig. Något frustrerande eftersom det är den jag använder nu när min vanliga är under formatering. En formatering som jag förstod skulle bli strulig, det är alltid något som går snett och nu är det något fel med skivorna och serienumret. Hoppas att min man hinner fixa det när han är ledig på fredag, tills dess blir mitt internetande sporadiskt.
Boken på bilden, Mina första 100 djur, har Liten i sin lilla samling pekböcker. Ser du vad som inte stämmer?

Det är visserligen inget fundamentalt som kommer sätta spår i utvecklingen men var det verkligen så svårt att korrekturläsa en boka med fyra ord/sida? Det tyckte Egmont Kärnan som översatt och gett ut den.
- vs -

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Eller hur! Det kanske är en mutation av något slag... :)

      Radera
  2. Vad synd. Både om mus och struts :-)

    Skämt åsido,nog är det oerhört viktigt att det blir rätt i en barnbok. Sen spelar det ingen roll om det är ett litet eller stort "fel".
    Så tycker jag.

    Som inte riktigt vet hur jag ska förklara för dottern att lilla bokstaven "L" inte är samma bokstav som stora bokstaven "i" :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är dessutom ltie krångligt att börja använda ord som versaler och gemener för en treåring.

      Det är absolut viktigt att det blir rätt. Jag undrar också varför det oftast är bara små bokstäver i pekböcker, alltså gemener, om det nu är tänkt att barnen ska lära sig bokstäver samtidigt. De allra flesta börjar väl ändå lära sig versaler?

      Tur att ungarna får gå i skolan iallafall för hos mig har de inte mycket pedagogisk utbildning att hämta ;)

      Kram

      Radera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!