2013-01-28

Glass, glass, glass...

Jag är ett glassmonster. Glass är min last. Glass där det händer något, med nötter, choklad, nötter, sirap, choklad och gärna nötter av olika sorter. Favoriterna kommer från Ben & Jerry och Häagen-Dasz och det varierar vilka sorter efter humör.

Nu är det så himla synd om oss som bor här och får nöja oss med trist vaniljglass från butikens eget märke och ibland någon variant från GB som inte helt sällan varit tinad. Vi har med andra ord inte världens bästa glassutbud här.

När jag gör egen glass har jag så blir den som allra bäst när jag anstränger mig ordentligt och vispar vitor och gulor separat, grädde i en annan bunke, smaksättning som smälts eller blandas och svalnar, och fryser över natten. Det blir säkra kort baserade på Philadelphiaost och choklad eller vanilj eftersom jag blir feg när det är ett så stort projekt. 

Dessutom är det inget som fungerar när jag är sugen på något på en gång. Framförhållning är inte alltid min grej.

När vi åt enligt LCHF som bäst, eller duktigast, så letade jag sötsaksvarianter överallt och hemgjord glass var en av de godsaker vi skulle kunna göra med lågt kolhydratsinnehåll. Helt utan socker. Pressa i nyttigheter och undvika onödigheter på samma gång.

Hursomhelst så såg jag de här två maskinerna idag, från OBH Nordica.
Jag har tänkt att en glassmaskin är en onödig pryl som tar en massa plats, som vi inte har, men jag vet inte längre om jag tänker så. Glass är härligt och jag vill göra mina egna varianter.

Någon som provat en glassmaskin?
- vs -

10 kommentarer:

  1. Nej, har aldrig testat någon. Glass är dock en last för mig också, men det blir du knappast förvånad över att läsa ;)

    Försök att få tag på en maskin som du kan recensera. Snart har du väl plats i skåpen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart det är en last! ;)

      Ja, det vore ju toppen. :) Visst vore det även en bra LCHF-grej, använda lite stevia istället?

      Snart har jag plats, right you are! :)

      Kram

      Radera
    2. Kan säkert bli gott :)
      Kram

      Radera
    3. Svårt att säga ännu. När jag är hemma och lallar runt är det rätt okej för då krävs inget av mig. Ska jobba imorgon så det blir lite av ett eldprov. Istället för att bli helt sjukskriven så ska jag försöka jobba 25%. Efter jobbet har jag lite ärenden att fixa och det kan lätt bli droppen........... Gränsen är hårfin.

      Radera
    4. Mm, den där gränsen har en tendens att flytta sig. Hoppas verkligen att dagen gått bra. Tycker du är tuff som försöker jobba.

      Kram

      Radera
    5. Tack! Var lite lugnare tempo på jobbet idag så det var uthärdligt, men gudars vad trött jag var när jag kom hem. Blir hemma imorgon, jobbar torsdag. Hoppas detta upplägg ska funka.

      Kram och god natt!

      Radera
  2. Åhh tack för att du sa till! Det hade jag total missat...

    En glassmaskin hade varit toppen hemma hos oss också, speciellt till sommaren :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen orsak! :)

      Året-runt-glass för min familj...

      Kram

      Radera
  3. Glass är bäst. Jag älskar glass. Glass är lycka!
    Jag fick en glassmaskin i julklapp. Glassen blir lösare än vanlig glass man köper i butik. Men himla god! Smeten är så himla god också, det är himla lätt att göra. Tänkte också att en glassmaskin skulle vara onödigt, men nu kan jag inte leva utan den:)

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!