2013-01-06

Sugen på (not so much LCHF) pizza...

Varför vill jag äta pizza hela tiden? Det är nästan det enda jag är sugen på. Sugen på hela tiden. Pizza rimmar illa med mitt icke-ätande av bröd. Det rimmar faktiskt inte alls.

Jag är ju inte strikt lchf-dietare numer men jag äter nästan ingen pasta, ris, potatis och liknande tillbehör. Däremot äter jag rotfrukter, mejeriprodukter och någon frukt. Det händer att jag tar en macka och ibland äter jag pizza. Hemgjord, nybakad extra god pizza som min man är så bra på att baka.

Den vikt jag tappade under sommaren har hållit sig undan, vilket faktiskt förvånar mig med tanke på hur jag äter (godis). Såhär kan det se ut en vanlig dag:

Förmiddag:
Kaffe med mjölk, 2-3 koppar.
Keso, ca 250 g.

Eftermiddag:
Köttfärssås med ost, ärter, lök.
En skål med glass.
Kakor och choklad.

Det låter väldigt lite (mängdmässigt) ser jag nu, kanske äter jag mer men jag tror faktiskt inte det. En vanlig dag alltså.

Sen när det är pizzakväll går jag all in. En tredjedels ugnsplåt smäller jag i mig då, blir proppmätt och fyller gärna på med lite choklad.

Tror att jag inbillar mig (lurar) att pizza har så bra lchf-godkända pålägg (ost, skinka, tomatsås) att det inte alls är som att jag äter just pizza, eller macka som det ju kan likställas med. Knäppt, javisst, gott, jajamen. Det är alltför lätt att låtsas som ingenting och tänka bort kolhydraterna.

Jag har testat att göra olika lchf-pizzabottnar men det är inte min grej. Lite samma som jag känner när det gäller godsaker överlag. Det är godare med the real thing och jag nu är ute efter den smaken/kicken/upplevelsen så innebär lchf-varianterna att jag äter dem OCH the real thing vid ett senare tillfälle. Så fungerar jag.

Som det är just nu så har jag lagt fokus på att så länge vågen visar samma siffror så är mitt ätande okej. Att det gör att jag mår sämre än vad jag gjorde när jag åt strikt - det ignorerar jag ett tag till.
- vs -

4 kommentarer:

  1. Helt otroligt att du håller vikten trots glass och choklad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, visst är det otroligt? Negativ som jag är så går jag ju och väntar på det där rejäla bakslaget, att all choklad liksom legat och lurat viktlöst och bara väntar på att sätta sig.

      Har du fått tillbaks det du gick ner innan?

      Radera
  2. Vågen inte pålitlig, men jag känner på kläderna att kilona är tillbaka.
    Har köpt Åses nya bok, men inte läst den ännu. Hoppas på ny motivation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag förlitar mig helt till vågen... Måste ha det där tydliga även om det kan difffa rätt rejält.

      Tänker ganska mkt på mitt ätande och funderar på om jag skulle klara en ny period strikt. Tror jag skulle må bra av det men orken finns inte riktigt där. Det är ju så gott med fika.

      Usch, tråkigt är det iallafall, att vara missnöjd i sin kropp.

      Kram

      Radera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!