2013-02-02

Bröd är livet?

Läste en undersökning gjord av Brödinstitutet som påvisar att krångliga dieter får oss att ge upp. 
Bild lånad från Brödinstitutet.
Så är det helt säkert, vi vill väl alla att det ska vara enkelt att hålla en sund diet men i det är svårt i vissa lägen. Motivation och vilja är visserligen det primära men ibland kan det faktiskt vara nästintill omöjligt att strikt följa en diet. 

Men det som roar mig i den här artikeln är följande påstående:

- Att följa så kallade LCHF-dieter under en längre tid kan ha negativa effekter på hälsan. Vill du äta en hälsosam kost behöver du ha en balans mellan energi, protein, kolhydrater, fett, vitaminer och mineraler. Hur mycket som vi bör äta är personligt, men att äta varierat och balanserat är ett enkelt sätt att äta nyttigt och må bra.
Livsmedelsverket rekommenderar också att vi bör äta mer fullkorn och kostfibrer än vad vi gör idag, ett enkelt sätt är att äta bröd till alla måltider, säger Catarina Bennetoft, talesperson på Brödinstitutet.

Tycker det är väldigt kul att brödexperten och brödinstitutets talesperson tycker att vi bör äta bröd till alla måltider.

Som att talespersonen för choklad säger att vi bör äta choklad till alla måltider. Inte mig emot. Det jobbet skulle jag förresten vilja ha, finns det?
- vs -

4 kommentarer:

  1. Jag skulle nog klara mig utan både bröd och choklad
    - men smågodis, nej ! Där går min gräns ;)
    kram på dig !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är viktigt att sätta en gräns! ;)

      Kram

      Radera
  2. Det kanske är lite fusk, men jag använde min macaron matta till biskvibottnarna. På så vis fick jag lätt alla lika stora, och det svällde på höjden istället för ut på sidorna. Här är det själva choklad doppandet som ställer till med problem. MEN jag provsmakade igår, och herreguuuud va goda de blev ;)
    Kram på dig !!

    SvaraRadera
  3. Tävla om ett egendesignat smycke i min blogg :) Du får såklart välja text och färger helt själv. Kika in och delta: http://moniasundgrenjansson.blogg.se/2013/february/tavling-vinn-egendesignat-smycke-fran-linea-skonhet-design-2.html

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!