2013-02-28

Mardrömmar - stick du stygga...

Mellan har haft en period av mardrömmar som gjort det svårt för honom att komma till ro och somna på kvällarna. 

Hans storasyster, som har en drömfångare, försökte hjälpa honom genom att göra som hon brukar när hon själv vill slippa mardrömmar. Hon pratar helt enkelt med sin fjäderprydda spindelnätsliknande indianska tingest och ber den om hjälp. Och det fungerar.

Tyvärr är det tydligen så att hennes drömfångare bara klarar att hantera en persons mardrömmar per natt och där har vi ett problem.

Mellan pratar därför med sin mormor som är rådig i sådana här situationer. En vecka senare kommer ett paket med posten och han har fått sin alldeles egna drömfångare. 
Min lille kille är så glad för den och mardrömmarna håller sig undan. Om det ändå skulle komma en mardröm någon natt så beror det helt enkelt på att han glömde be drömfångaren om hjälp just den kvällen.

Det finns en hel procedur kring hur man pratar med sin drömfångare och det ska ske mentalt. Den kan även användas när man önskar sig något eller vill önska något för någon annan. Drömfångare/önskeuppfyllare kan vi kalla den.

Det är skönt när barnen tror på saker som hjälper så mycket och är så harmlösa.

Alla sätt är bra. Tack mamma.
- vs -

8 kommentarer:

  1. Vad smart med drömfångare :) min lillasyster hade som "magiska ord" att man var tvungen att säga "dröm vackra drömmar" när hon skulle sova... ;) Alla sätt är bra utom de dåliga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Små ritualer är bra. :)

      Radera
  2. Svar
    1. Jag gillar spindelnätsmönstret och tanken med den annars tillhör den kategorin inredning jag valde som tonåring i mina första små ettor. Rökelse, drömfångare och lite allmän Aleister Crowley-stuk så jag är klar med det. :)

      Radera
  3. underbart!

    Jag skulle nog behöva en drömfångare nu när jag tänker efter... jag är ju Lavas drömfångare så hon har klarat sig nu ett tag - men jag då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag aboslut att du ska ha, en alldeles egen invid sängen som skyddar dig. Ingen ska behöva vara rädd om natten.

      Kram

      Radera
  4. Kian drömde oxå mycket förr och grät i sömnen. Hittade en drömfångare på Kolmården och han har faktiskt slutat drömma hemskheter:)

    Kanske är tur att det finns föräldrar som tror oxå!:)
    Hihi..
    Kram Suzi
    Www.suziettan.blogg.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Indianerna har ju en massa skoj för sig i/med andevärlden så det kan ju ligga något i det...

      Kram

      Radera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!