2013-03-01

Kycoera Mandolin - testat!

Jag har önskat mig en mandolin under lång tid, nu har jag haft en ett tag och här följer min utvärdering.
Mandolinen kommer från japanska Kyocera, har keramiskt blad och den här modellen har i flera tester utsetts till vinnare. 

Mandolinen är ställbar i fyra olika tjocklekar; 0.5, 1.3, 2 och 3 mm, det är lätt att justera inställningarna på undersidan. Mandolinen är i en del och tar liten plats. Det medföljer ett plastgrepp som skyddar fingrarna när råvaran är liten eller tunn.


Jag har tidigare skrivit om Kyoceras knivar här och bland de många fördelar keramiska blad har gentemot stålknivar, är det i det här fallet bladets glatta yta som är mest framträdande. Med en mandolin arbetar man ofta snabbt och då det keramiska bladets yta, till skillnad från stål, är halare släpper råvaran lättare. 

Att den aktuella råvaran får samma tjocklek underlättar i många fall, inte minst vid stekning. Att det går att skiva så väldigt tunt gör att vi oftare äter kokta exempelvis morötter då tillagningstiden blir mycket kortare än när jag skivar morötter med kniv. Vi äter helt enkelt mer grönsaker än tidigare.

Mandolinen är supervass, det går till och med att skiva mjuka tomater riktigt tunt vilket öppnar upp för att kunna göra annorlunda tillbehör. Jag skivar allt möjligt numer och tycker att det är roligt.


Det är lätt att använda mandolinen och resultatet blir snygga och jämna skivor varje gång. Bladets skärpa är nästintill bestående och mandolinen tål maskindisk.


Jag har lite svårt att använda greppet på rätt sätt och behöver öva mig på det. Jag har även lyckats skära mig på mandolinen då jag mot bättre vetande "bara ska ta ett drag till" utan skyddet. Jag lärde mig min läxa och har sedan dess visat mandolinen den respekt den förtjänar.


Slutsatsen är att om du vill underlätta tillredning och göra matlagningen både snyggare och roligare rekommenderar jag Kyocera Mandolin varmt.


En återförsäljare av Kyoceras produkter när dig hittar du här och bland annat i nätbutikerna Tretti.se eller NewHome.se.

En lärorik instruktionsfilm från Knivakademien.
recension review - vs -

6 kommentarer:

  1. jups, har den, min make skar av en rejäl bit finger mitt i potatisgratängen... RESPEKT!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plötsligt blev gratängen ej längre vegetarisk... ;)

      Det tog ett tag innan jag tog mig "upp på hästen igen" så japp, respekt!

      Radera
    2. Jag är livrädd för fanskapet.
      Använder greppgrejen från gamla mandolinen först. Aldrig i livet att jag håller mina små fingrar nära den monsterkniven annars :-D

      Radera
    3. Det värsta är väl om (när) man får tvångstankar kring mandolinen, samma känsla som ett vanligt rivjärn. Ryyyser.. ;)

      Radera
  2. Åh en sån där skulle jag vilja ha!

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!