2013-03-20

Svärmorstunga eller Svärmors tunga?

För över tio år sedan fick jag en kruka Svärmorstunga av min svägerska. Den var överfull, rötterna var på väg att spräcka krukan och var minst sagt redo att planteras om. Jag delade upp dem i flera krukor och de har sedan dess följt familjen i ur och skur. 

Mest ur för någon bra blomskötare är jag inte. I somras var vi bortresta i drygt två månaders tid och under den tiden stod de fyra krukorna utan sol och vatten. De blev lite bleka, som syns på bilden, men överlevde utan sura miner. De har till och med blommat flera gånger sedan dess.

Inför flytten har jag bestämt att jag ska rensa bort de gulnade bladen och plantera om de fina. Den största fördelen med Svärmorstunga är att den överlever det mesta och på god andra plats kommer dess oerhörda förmåga rota sig. Det måste inte ens finnas några rötter från början utan det går lika bra att klippa av en bladtopp och stoppa ner i jorden. Löjligt enkelt.

Dessutom är de fina, snabbväxande och effektiva luftrenare.
Plantorna tog jag brutalt isär, sparade de mörkare och barnen lekte sedan restaurang med de överblivna bladen. Direkt ner i frisk jord och sedan blir de genomvattnade innan de får torka ut helt före nästa vattning. 

Såhär i början, medan rötter finner sin plats ska jag försöka vattna lite oftare än någon gång/månaden.

Jag har tidigare varit mer pysslig när det kommer till krukväxter och har roat mig med att finlira med orkidéer och dekorera med stenar och annat plock men  den lusten försvann. 

Vad jag ville ha sagt är att Svärmorstunga (även känd som Bajonettlilja) är den perfekta växten för oss som gärna har det grönt hemma men saknar de gröna fingrarna lust, ork, intresse
- vs -

5 kommentarer:

  1. Jag är en hejare på att missköta mina Hoyas. De älskar mig ändå och kämpar vidare med att både växa och blomma. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kravlös kärlek är the shit! ;) Eller mja, lite vatten kanske är ett krav.

      Radera
  2. ÅH jag äger faktiskt ingen svärmorstunga borde nog investera i en;) Har massa garderobsblommor,hehe..också bra för oss med icke gröna fingrar;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, samma stuk men jag har faktiskt lyckats döda garderobsblommor, sakta men säkert genom drunkning... ;)

      Radera
  3. Åh, en blomma för mig hör jag. Jag har verkligen iiiinte gröna fingrar. Dock tror jag faktiskt att jag/vi äger en :-) (Så bra koll har jag). Haha!

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!