2013-04-20

Att jobba igen!

Det har gått snart två år sedan jag jobbade sist. Sedan dess har jag haft semester, varit gravidledig och föräldraledig, i den ordningen.

Jag har inte saknat att jobba överhuvudtaget, jag trivs bra hemma med familjen. Det jag har saknat är lönen. Det känns helt otroligt att vi klarat ekonomin så bra som vi ändå gjort de senaste åren och jag är både stolt och förvånad.

Jag har även sett fram emot att vara bara jag. På jobbet är jag varken mamma eller fru utan bara jag.

Känslan jag har att börja jobba igen är dubbel.

Dels så förvånas jag över hur snabbt jag rullar in i gamla fotspår, hoppar på den glättiga personlighet jag av någon anledning sätter på mig på just den här arbetsplatsen. Jag är trevlig, positiv och glad och jag tror inte att någon av kollegorna ser igenom mig. 

Därmed inte sagt att jag inte är trevlig och glad på riktigt men jag känner att jag överdriver de sidorna en del. Inte med flit. Visserligen gör det inget, det är troligen bara jag som analyserar mitt beteende lite för noga. Tänker att det är bättre att jag spelar lite åt det glättiga hållet än går omkring och sprider sura miner. Att vara serviceminded kallar jag det.

Visst är det ganska skönt att vara bara jag men jag saknar min lilla tjej, längtar efter henne med hela kroppen. Då hon fortfarande är så liten är vår relation ännu väldigt fysisk. Att sakna är bra, i måttliga doser, för både mig och Liten.
Två av mina favoritungar för ett år sedan.
Det är också bra för mig att komma hemifrån, nyttigt att ta mig ur min egenskapade lilla grotta. Det gör att jag uppskattar hemmatiden mer och jag blir även mer tidseffektiv när jag slutat för dagen. 

Att få en lön igen, även om jag endast kommer arbeta sporadiskt, är värt mycket för hela familjen. Inte minst i vårt nya villaliv. Det är så mycket vi behöver i huset, flera rum kommer vara halvmöblerade tills vi samlat ihop allt vi kommer behöva. Sedan tillkommer sådant jag vill ha men som vi inte behöver i dess bemärkelse. Ting som förskönar livet. 
- vs -

4 kommentarer:

  1. Vilka fina barn.
    Blir glad av att höra att det är helt ok att jobba lite. Må så bra du kan!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Sådär kan jag också känna, att jag blir lite mer "mig själv" på jobbet, alltså lite gladare, lite pratigare m.m. Vad är det för jobb du har, om jag får fråga?

    SvaraRadera
  3. Jag känner verkligen igen mig måste jag säga :-)

    SvaraRadera
  4. Jag älskade och älskar fortfarande den där tiden när jag får vara "bara" jag !
    Nu är det visserligen 2 år sedan min mammaledighet tog slut, men inte en enda gång har jag haft ångest för att gå till jobbet, för när jag är där får jag tillfälle att hinna längta efter mina killar och det är en härlig känsla när man kommer hem efter en dag på egen hand !

    Sen ska jag väl inte sticka under stolen med att det är kul att får lite mer pengar i plånboken oxå ;)
    Kram

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!