2013-04-30

Det här med försäkringar...

Försäkringar är något av det tråkigaste jag vet att engagera mig i men likväl nödvändigt. Det är sällan jag haft någon kontakt med försäkringsbolagen och det är jag glad för- Det betyder ju att jag klarat mig från många trista händelser som krävt deras assistans.

Förra året råkade vi ut för en vattenskada i källaren, som jag skrivit en del om, och när vi ringde TryggHansa där vi idag har vår hemförsäkring blev jag riktigt förvånad över det trevliga bemötandet. Det kändes verkligen som att de var på vår sida och vill hjälpa till. 

Och varför skulle de inte vara det? Undrade lite försynt varför jag, och många med mig, har en så negativ syn på försäkringsbolag? Insåg att det troligen beror på att i de allra flesta lägen vi har kontakt med dem har vi varit med om något jobbigt eller rent av traumatiskt. Att då behöva hantera praktiska saker som pengar och argumentera med ett försäkringsbolag är ingen favoritsyssla.

I vilket fall som helst så ringer olika försäkringsbolag till oss lite då och då för att se om de kan sänka kostnader och flytta över oss till just deras bolag. Jag är så skeptisk till telefonförsäljare, särskilt när de ringer från ett separat bolag där de säkerligen arbetar på provision.

I dagsläget har vi ett stort antal försäkringar hos flera olika bolag, bland annat hem med resetillägg, bil, husvagn, fyrhjuling, snöskoter, barnolycksfall, vuxenolycksfall och liv för oss vuxna. Det blir en del att hålla reda på.

Det svåraste med att hitta bästa pris och täckning, tycker jag, är att man inte har någon överblick när det gäller vilka erbjudanden bolagen har om man lägger flera av sina försäkringar hos dem. Det är en stor och förvirrande marknad som åtminstone vi borde lägga ner mer tid på än vad vi hittills gjort.

Det smarta i det här läget torde vara att anlita en försäkringsmäklare, ett proffs som arbetar oberoende med mitt bästa i åtanke.

Tipsades om Insplanet som jämför och förmedlar försäkringar för oss vanliga, deras tjänster är kostnadsfria vilket naturligtvis uppskattas. Tycker att deras logga är väldigt talande:
När vi nu ska flytta så blir det första gången vi skaffar en villaförsäkring och i vårt fall så ingår ett års försäkring i husköpet. Det kändes tryggt eftersom det var svårt att veta i vilket läge huset var vårt och vilken typ av försäkring som skulle gälla innan slutsamrådet var klart.

Däremot måste vi säga upp hemförsäkringen för lägenheten, vilket vi borde ha gjort för ett tag sedan men det känns otäckt att göra det innan vi vet med säkerhet när vi lämnar lägenheten. Lägenheten är visserligen uppsagd till 30/6 så det är väl bara att avsluta den. Imorgon kanske.

Avslutar det här med två frågor: Hur många gånger lyckades jag klämma in ordet försäkring i ett enda inlägg och har du testat en jämförelsetjänst när du valt försäkringar?
- vs -

4 kommentarer:

  1. Nej, jag eller vi har faktiskt aldrig provat det. Vi kör på det som känns mest rätt och låter mest logiskt, men det är ju rena djungeln och det är tur sambon är bättre på det där än vad jag är :-)

    SvaraRadera
  2. Oj oj oj.. ordet försäkring verkar du gillar :D-
    Tack dock för tipset om insplanet. Gillar deras slogan. Nästan som om man kommit på den själv ;).
    Vi har oxå x antal försäkringar och tyvärr en del hos Folksam (som du kanske läste i mitt inlägg). Nu tog vi Villaförsäkring hos Länsförsäkringar, där vårt villalån hamnar. Lite fjäsk såklart från vår sida, men jag älskar LF så det gör inget.
    Försäkringar är rätt krångligt och lätt att bli lurad. Man betalar bara sjukt mkt pengar för något man ofta inte får ngt för sen iaf..
    pust

    SvaraRadera
  3. Tretton gånger ;)
    Närå, jag räknade INTE haha :)

    Hursomhelst, vi har Trygg-hansa för alla försäkringar. Har hittills inte haft problem med dem iaf.
    Några som jag bestämt avråder er från att ha som försäkringsbolag är Länsförsäkringar! De är trubbel rakt igenom tyvärr :(

    Och nej, jag har inte testat Insplanet. Bra tips!
    Ha en finfin dag, kram!

    SvaraRadera
  4. Jag har jämfört själv, tycker också försäkringar är skit tråkigt, men hädanefter kommer jag faktiskt att välja trygg hansa på alla våra försäkringer, visst är det kanske lite dyrare men dom har såå mycket bättre bemötande och det känns som det aldrig har varit krångligt hos dom!

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!