2013-05-23

Gemensam ekonomi

När jag och min man bestämde oss för att vi skulle leva tillsammans var det självklart för oss båda att även vår ekonomi skulle vara gemensam.

Vi åkte till banken och kopplade samman våra konton och kort och de senaste tolv åren har vår ekonomi varit gemensam. Det har aldrig varit några problem, vi har fullt förtroende för varandras omdöme när det gäller större inköp och liknande. Självklart pratar vi om vad som behövs men tilliten vi har till varann väger tungt. Det är ju våra pengar, inte mina, inte hans och ansvaret är därmed likvärdigt.

Vi har valt att undvika avbetalningsplaner eller krediter som halkar efter, vi har hellre tagit smällen med en stor summa direkt och det har fungerat utmärkt.

Under de här åren har vi tjänat olika mycket, ibland har jag dragit in extra mycket, ibland är det han men det har varit oviktigt då det hela tiden varit vår inkomst.

Jag har förstått att man i många förhållanden väljer att ha separat ekonomi. Min lön - din lön - våra barn? Jag tycker att det rimmar illa. Att pengar får för stor betydelse i det läget.

Det enda tillfället som det kan vara osmidigt att ha ett gemensamt konto är när det är dags för födelsedagspresenter till varann. Det är svårt att vara hemlig. Visst kan man ta ut kontanter och lösa att det inte syns på kontot på det viset men jag känner att jag blir lite snål och vill helst inte att min man köper något till mig.

Självklart vill jag ha presenter (i stora lass) men att de ska komma från någon annan plånbok än vår. Och det finns ju ingen annan men det är den enda "svårigheten" jag upplever med gemensam ekonomi.

Om min man vill köpa något som jag tycker är för dyrt eller onödigt så talar jag naturligtvis om det och han får ta med det i beräkningen, samma sak för min del. Det gör att man tänker ett extra varv, är det värt det? Vill jag verkligen ha det här?

Det minskar impulsshoppandet, åtminstone av större saker, rejält.

Just för att vi har valt att ha ett gemensamt liv, hem och inte minst barn, känns pengar som det allra minsta vi ska ha tillsammans.

Hur tänker ni?
- vs -

10 kommentarer:

  1. Jag har haft tre förhållanden och då har vi haft till viss del gemensamt, till viss del delad. Alla kostnader som har varit hushållets har vi båda bidragit till, men vi har också haft var sitt konto där allt som inte går till hushåll och sparande har hamnat. Jag vill kunna ha full frihet med mina pengar utan att behöva checka av om det är något jag vill köpa. Och det samma har gällt min sambo, jag har velat att han ska få göra vad han vill med sina pengar utan att jag ska vara med och bestämma om han ska få göra det eller inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När vi checkar av handlar det bara om större utgifter, annars har vi fria händer men som sagt tilliten till varandras omdöme är det viktigaste.

      Radera
  2. Haha, min sambo skulle inte bli så glad om han visste hur mycket skönhetsprodukter jag köper och om han var tvungen att vara med och betala. Det är lika bra för oss att ha separat ekonomi. Vi hjälps åt att betala räkningarna och om den ena av oss har kris på pengar så rycker den andra in. T ex under min mammaledighet och nu när han har pluggat. Det funkar bra för oss.

    SvaraRadera
  3. Det är som om jag har skrivit det själv. Jag och Andy har gemensam ekonomi, men lönerna går in på varsitt visakort, som vi båda kan använda såklart. Jag köper alla barnens kläder och även våra, men vi betalar tillsammans.
    Sen har jag samma problem med det här med presenter. Jag tjänar ibland pengar på bloggen det kan jag köpa presenter till han för. Han har köpt presenter till mig för våra pengar, då kan jag känna att han köper för dyra. Då blir jag snål.. Det är ett problem för mig.

    kram kram på dig.

    SvaraRadera
  4. Maken betalar allt o jag glider ;-)
    Nä inte riktigt. Men ibland känns det så. :-)

    SvaraRadera
  5. Vi har nog nästan exakt som ni. Men alla
    Pengar går till ett konto som vi har varsitt visakort till. Funkar klockrent för oss. Har kompisar som "lånar" pengar av sin make/sambo. Hallå../ tycker det låter sjukt...
    Kram Heidi
    livetenligtheidi.blogg.se

    SvaraRadera
  6. Vi har inte ett gemensamt konto med kopplade kort till som du beskriver, vilket på ett sätt gör att vi har delad ekonomi. Fast vi ser det inte så. Det är våra gemensamma pengar oavsett vilket konto de sitter på. Min man tjänar betydligt mer än vad jag gör och betalar därför en större del av räkningarna än vad jag gör. I slutända har vi ungefär lika mycket kvar i plånboken och då tycker jag att det är skönt att göra vad jag vill med dem :). Kram

    SvaraRadera
  7. Kommentaren som "glamourwannabe" skrev, kunde jag ha skrivit i princip :-) Sen har sambon min enskild firma och då blir det enklast att inte ha gemensam ekonomi på det sättet du beskriver. Kram och trevlig fredag!

    SvaraRadera
  8. Vi har det precis som glamourwannabe beskriver, jag är ju föräldraledig och annars student, så han drar ju in mer pengar än mig, men i gengäld betalar han messt från räkningarna och i princip handlar den mesta maten. Trots att vi har enskilda konton så ser jag det som att vi på så sätt har gemensam ekonomi

    SvaraRadera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!